خلاصه ماشینی:
البته این دو بزرگوار از آراء ابن عربی به شدت متأثربودند علامه جعفری به طوری وسیعی درباره مثنوی و حتیبسیاری از معارف دینی،بحث کرده است؛حواشی وتوضیحات جانبی علامه جعفری کتابش را بیشتر بهیک دایرة المعارف اسلامی مانند کرده است تا شرحمثنوی.
کریمزمانی تقریبا تمامی شروح پیشین را در مطالعه گرفته،سپس کوشیده،تا معنای محصلی از میان آنتوضیحات،بد کشیده،فرا چشم خواننده نهد،در جلداول این تفسیر،اظهار نظر دکتر زرینکوب،دکترعبد الکریم سروش،دکتر محمد رضا شفیعی کدکنی،دکتر سید جعفر شهیدی در مطلع کتاب آمده است.
برخی از آن منابعمجتبی بشر دوست کریم زمانی جلد ششم،1378 انتشارات اطلاعات مستقیما به شرح مثنوی ارتباطی ندارند ولی نویسنده بهنحو هنرمندانهای از آن معلومات و منابع بهره میگیرد(مانند بهرهگیری از کتاب بایونگ و هسه).
البته در مثنوی،اصطلاحات وتعابیری مطرح شده است که عینا ابن عربی و پیروان اونیز از آن اصطلاحات و تعابیر بهره میگرفتند ولیبرداشت همه آنها یکسان نبود فی المثل واژه«عدم»درمثنوی فراوان بکار رفته است و ابن عربی نیز به این واژهعلاقۀ زیادی دارد ولی برداشت مولانا و ابن عربی از عدمیکسان نیست.
اول این کهمفسّر مثنوی غیر از آشنایی با متون ادبی با دانشهایدیگری مانند اصول،فقه،منطق،فلسفه،کلام،تفسیر،حدیث،نجوم و عرفان نیز باید آشنا باشد.
» نکته دوم که یک مفسر مثنوی باید در نظر بگیردتجربههای صوفیانه و مکاشفات درونی مولاناستمولوی فقط از کتابهای پیشین بهره نگرفته است بلکهخود نیز آتشفشان جوشانی بود که دم به دم،تولیداندیشه میکرد.
کریم زمانی،تقریبا از همه آفاتی که گفتیم به دوربوده،فی المثل به نحو تصنّعی از آراء فروید و یونگ وآدلر و هگل در تفسیر مثنوی بهره نگرفته است بلکهکوشیده تا معنای مورد نظر مولانا را مطرح کند نه معنایمعقول و مطاوب خواننده امروزی را.