خلاصه ماشینی:
پیش از عبید در آثارادب فارسی نمونههای بسیاری برای شوخ طبعی و حتیطنزهای اخلاقی و اجتماعی میتوان یافت،اماهیچ یک از آن آثار،به استقلال در این گونۀ ادبی( طنز)پرداخته نشدهاند،و هر چه هست،تکههایپراکندهای است که در لابهلای آثار جدی ادبیات ماپنهان است.
بعضی دیگر از گویندگان و نویسندگان نیز انبوهی ازآثار مطایبهآمیز-و به اصطلاح غیر جدی-دارند-دارند،اما اکثرآثار آنان فاقد عنصر«انتقاد سازنده»است،و همینعنصر است که نوشتهها و سرودههایشان را از نوشتههاو سرودههای کسانی چون عبید جدا میسازد.
در سالهای اخیر که نگرشی(به تصویر صفحه مراجعه شود)روشنبینانهتر به این گونه آثار پیداش ده است،اندک اندک راه برای پژوهشهای علمی نیز بازتر وهموارتر شده است.
پیش از این کتاب،سه کتاب دیگر در زمینههایوابسته یا پیرامونی همین کتاب از ایشان منتشر شدهاست:مقدمهای بر طنز و شوخ طبعی در ایران،تاریخطنز و شوخ طبعی در ایران و جهان اسلامی(تا روزگارعبید)و ویرایشی از اخلاق الاشراف عبید(تصحیح وتوضیح).
در نخستین نگاه باید گفت که کتاب دربردارندۀاطلاعات مفیدی است که برای شناخت یکی ازبنیانگذاران فرهنگ امروز-عبید-به کار میآید؛امانمیتواند خوانندۀ نوجو را چندان خرسند سازد.
دو فصلاز این کتاب-فصل اول و سوم-عینا از مقدمۀ کتاباخلاق الاشراف بر گرفته شده و یک فصل-فصلچهارم-از کتاب مقدمهای بر طنز و شوخطبعی کهشکل دیگر آن نیز در تاریخ طنز و شوخ طبعی آمدهاست.
(7) اما تازهترین بخش کتاب،فصل«اندیشههایعبید»است که نشان میدهد مؤلف در این بخش از سردقت و تأمل به جزئیات آثار عبید نگریسته است.
«شاخداری»نیز در آن زمان معنی کنایی«قلتبانی»راداشته است و این چند مورد دیگر نیز در آثار عبید آمدهاست:القوچ و الشاخدار:آن که زنش....