Skip to main content
فهرست مقالات

اشراق یا عرفان؟

نویسنده:

(2 صفحه - از 24 تا 25)

کلید واژه های ماشینی : سهروردی، اشراق، عرفان، حکمت، اسلامی، نیچه، حکمت اشراق، فلسفۀ اسلامی، فلسفۀ اسلامی پیش‌از سهروردی، فارسی

خلاصه ماشینی:

"(ص 14)او پس از بررسی و طرح دیدگاههایمختلف در پایان نظر سید حسین نصر و هانری کرین راپذیرفته و خود می‌گوید«سهروردی برای درک حقیقتبه یک روش تکیه نمی‌کرد بلکه از امکاناتی که در ابعادنظری و علمی حکمت وجود داشت بهرۀ کاملمی‌گرفت»(ص 16)مولف محترم در بخش زندگی وآثار سهروردی زنجان را به غلط،شهری در شمال ایرانمعرفی کرده‌اند(ص 20)و مترجم محترم نیز به هنگامگزارش از اساتید سهروردی،عمر بن سهلان ساوی را بهمؤلف محترم به حسب توجه بسیار به عرفان سهروردیدرباره سفرهای سهروردی گفته‌اند«برای دیدار با(به تصویر صفحه مراجعه شود) مشایخ صوفی به سرزمین‌های اسلامی سفر یم‌کرد»(ص،همانجا)در حالی که هیچ منبعی از انگیزه‌هایسفر سهروردی خبر نداده و هنوز نیز بر ما معلوم نیست اوبه چه دلایلی سفر می‌کرده است. در نگاه اجمالی و صرف نظر ازایراداتی که هر نوشته می‌تواند داشته باشد می‌توانگفت که نگاه مولف محترم بیشتر معطوف به عرفانسهروردی است و کمتر به حکمت او که در واقع اساسعرفان سهروردی است پرداخته و نیز در میان آثار ویبیشتر به منابع فارسی آن توجه کرده زیرا به نظر ایشاناین بخش نیز جزو اندیشه‌های او محسوب می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.