Skip to main content
فهرست مقالات

سلوک فلسفی و حکمت شادان

نویسنده:

(3 صفحه - از 36 تا 38)

کلید واژه های ماشینی : نیچه، عرفان، زن، انسان، مرد، دانش، فرهنگ، عارفان، شرق، حیات

خلاصه ماشینی:

"ایا ترجمه‌ای که با ویران کردن متن اصلی پدیدمی‌آید،ویرانگر خود نیست؟و یا برعکس،اگر ترجمه‌ایهیبت متن اصلی را در خود دوباره‌سازی کند،به صورتناقص الخلقه‌ای عجیب در میهن زبان مادری غریبنمی‌ماند؟چرا اسیر این وهم شویم که بیان واژگان یکشعر،ترجمۀ آن است؟(طاعون شعر ترجمه‌پذیر درامپراطوری شعر فارسی را در نیافته‌ایم؟)نمودایرانی دادن به اندیشه‌ای که خاستگاهش میهن دیگریاست-حتی اگر از باران فرهنگ پیشین ما طراوت یافتهباشد-روزانه‌ای را که آن اندیشه برابر انسان امروز مامی‌تواند بگشاید،در غبار غرور دیرین‌ستایی‌مان محومی‌کند. »5دغدغۀ فلسفه بعدی دیگر و در تاریختأملاتش،آیا رهیافتی جز این است؟ دل د خرد نیز که گاه فیلسوفان و عارفان را به نبردواداشته،بیش از آنکه پنداشته می‌شود،در هم با هم‌اندخرد،یکی از رفتارهای دل آدمی است و هیچ انسانی جزبا دلش نمی‌اندیشد؛حتی اگر خود این واقعیت را نداند. (به تصویر صفحه مراجعه شود)یکی از مهمترین زمینه‌های سلوک فلسفی نیچهکه در افق دانش عرفانی قرار می‌گیرد،گوشه‌ای ازیافته‌های او دربارۀ زن است؛هر چند جملۀ مشهورش که«به سراغ زنان اگر می‌روی،تازیانه را فراموش نکن»گاهچون ظلمتی غلیظ،روشنایی‌های اندیشۀ او در این بارهرا،در خود فروبرده است. تمدن نوین که زن را«درمقام کارمند»می‌خواهد،مقابل یک پرسش اساسی اوقرار می‌گیرد:آیا زن،با دستیابی به حقوق تازه وپیشرفت در راه«آقایی»( ساخت نوعی مرد مسخشده)زنانگی‌اش را:که عالمش از بنیاد عالم دیگری(به تصویر صفحه مراجعه شود)است؛از یاد نمی‌برد؟10در تفکر او«زن می‌خواهد مانندملک و دارایی در اختیار گرفته شده و تصاحب شود»(پارۀ 363)و مرد،می‌یابد زن را ملک خویش بداند،همچون چیزی که سرنوشتش خدمتکاری است و در اینکار می‌یابد به کمال رسد11(کوته‌له‌های مدرن،خدمتکاری را به معنی آشپزی و مثل آن می‌دانند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.