Skip to main content
فهرست مقالات

پیوند آسمانی شیراز و قونیه

نویسنده:

(6 صفحه - از 40 تا 45)

کلید واژه های ماشینی : صدر الدین، صدرا، عرفان، ملا صدرا، صدر الدین قونوی، صدر المتألهین، قونوی، فلسفۀ، خواجوی، کتاب

خلاصه ماشینی: "عرفان ابن عربی-که صدر الدین قونوی،گزارنده و گسترانندۀ آن بود-قدری به فلسفه(2)وفلسفۀ ملا صدرا به عرفان آمیخته بود؛و شناختپیشاهنگان،این دو مسلک عرفانی و فلسفی،کلید فتحبابی در معرفت نظام درهم تنیدۀ فلسفی-عرفانیویژه‌ای است که امروز در جهان تشیع-بویژه ایران-برنگرش‌ها و نگارش‌های مدرسی عالمان عرفان پژوه وحکیمان،حکومت می‌کند. آقای دکتر دنیانی نوشته‌اند:«نوشته شدن این همهشرح و تعلیقه بر کتاب کلامی-فلسفی خواجه،نشان دهندۀ این واقعیت است که چراغ تفکر و تأملاتفلسفی در میان مردم مسلمان ایران هرگز خاموشنشده[بلکه پرفروغ بوده]و همراه پرتو خود را به سویاشخاص مستعد روان داشته است»؛(12)و مؤلف دانشمندکتاب«دوصدر الدین»خود بهتر می‌دانند که دهها شرحو نقد و تعلیقۀ بعضا صد در صد فلسفی همین تجرید،خواه به قلم شیعه و خواه به قلم اهل سنت،و برخیشروح و حواشی جاندار و بسیار مهم جدی‌ترین کتبعلوم عقلی(چون شفا و نجاة و اشارات و... * از مباحث سودمندی که آقای خواجوی دربارۀملا صدرا بدان پرداخته ولی مع الأسف-فحص در آن رابه نهایت مطلوب نرسانده‌اند،بحث«منابع کارهایعلمی صدر المتألهین»است(نگر:صص 178-183؛)ودریغ که در دفع نسبت/تهمت انتحال از صدرا،به تندیزبانی روی آورده‌اند و از همان آغاز از«پاسخ[به]یاوه‌گویان و ژاژخایان»(همان،ص 178)سخن گفته ودر نکوهش و بلکه فروکوفتن و فرومالیدن خرده‌گیران برصدرا از یکسو و ستایش ملاصدرا،و داوری دربارۀکیفیت خرده‌گیری‌ها،زیاده‌روی‌هایی نموده‌اند(از جمله،نگر:همان،ص 182،حاشیه)که نه سزاورا کلک محترمایشان است و نه پایۀ صدرا و نه جامعۀ اسلامی شیعیکه عمدۀ این ابحاث و مدح و قدحها،بدان بازگشت دارد. از قضا،مقارن تسوید همین سطور از نظر مرحومپرفسور شیخ عبد الجواد فلاطوری-قدس سره-آگاهشدم که معتقد بوده:«از جمله ابتدایی‌ترین کارهایضروری این است که در کتب ملا صدرا آنچه بدون ذکرمأخذ و بدون ذکر صاحب قول نقل شده مشخص کنیم وکتاب‌هایی را که مطالعه کرده بشناسیم،و عقایدی را کهبه صراحت به اشخاص نسبت می‌دهد بدانیم از کجاآورده و منبعش چیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.