خلاصه ماشینی:
"بهش سوم این فصل که به دانشهای ادبیاختصاص یافته به منزلۀ آشنایی اجمالی دانشجویان بادانشهای ادبی از جلمه:انواه ادبی؛سبکشناسی؛نقدادبی،بلاغت(بیان-معانی-بدیع)و عر وض و قافیهاست که به گونهای ساده و روشن در شکل و قالبمقالاتی کوتاه بررسی شده است.
بخشهای بعدی این فصل که به قالبهای شعریاختصاص یافته مؤلفان با مقالاتی فشرده و موجز و درعین حال ساده و روشن این قالبهای را از جهتساختاری و موضوعی بررسی کردهاند؛به همین منظوردر همۀ این بخشها ابتدا هر کدام از این قالبها تعریفشده و انواع آن از جهت موضوع و محتوار تا عصر حاضر بهاجمال بررسی شده و در پایان هر کدام از اینمقالات از مشهورترین سرایندگان این قالبها نامی بهمیان آمده است.
برای نمونه بخش سوم این فصل که به غزلاختصاص یافته؛مولفان ابتدا تعریف غزل،موضوعاتآن،منشأ و سیر تحول آنرا بررسی نمودهاند و انواع آنراتحت عناوین:غزل عاشقانه،عارفانه،تلفیقی،مضمونی،سیاسی و وطنی،نو و حماسی ذکر کرده وتوضیح مختصری دربارۀ هر کدام دادهاند و برای هر کداماز این انواع،نمونههایی ذکر کردهاند این بخش مشتملبر 40 غزل است که بر اساس سیر تاریخی از شاعرانیچون رودکی،دقیقی،انوری،حافظ،سعدی،مولوی،عطار،شهریار،ابتها،شفیعی کدکنی و قیصر امینپورآمده است.
در این بخش ده دوره برای سیر تاریخی نثر فارسیدر نظر گرفته شده است:1)سدۀ 3 و 4 تا نیمۀ نخستسدۀ 5،نثر ساده و مرسل.
-چشمگیرترین شاخصهای که این کتاب را از دیگرکتابهای فارسی عمومی جدا میسازد،متد و شیوۀخاصی است که مؤلفان در این کتاب برگزیدهاند و آنساختار منطقی و منظم آن است به بیانی دیگر دونگرش کلی بر کتاب حاکم است:1)طبقهبندی صوریادبیات 2)سیر تاریخی آثار ادبی(نظم و نثر)."