Skip to main content
فهرست مقالات

نجعه کتابی بسیار سودمند در فقه شیعه

نویسنده:

(13 صفحه - از 31 تا 43)

خلاصه ماشینی:

"2-درباره تعریفهایی که در ابتدای کتابها ذکر شده است، می‌فرماید:اینها باید به طور کلی کنار گذارده شود و ظاهرا ریشه این تعریفها به عامه برمی‌گردد و شیخ- رضوان الله تعالی علیه-در خلاف و مبسوط اینها را از عامه گرفته است؛در حالی که در روایات ما، و حتی در نهایه شیخ، اثری از این تعریفها وجود ندارد«و علیه فجل ما ذکروه من النقض و الابرام نفخ فی غیر ضرام. علامه شوشتری در چندین جای کتاب فرق این دو را ذکر کرده و فرموده‌اند:گرچه مفید-رضوان الله علیه-قائل به عدم جواز عمل به روایات«ابواب النوادر»است؛ولی صحیح این است که به روایات«باب نادر»عمل نمی‌شود و روایات«باب النوادر»مورد عمل و فتواست. و اما علامه شوشتری بررسی و فحص از سند- پس از رسیدن آن به اصحاب اجماع-را لازم نمی‌داند و در موارد زیادی-گرچه اصحاب اجماع از افراد ضعیف یا مجهول روایت نقل کرده‌اند-می‌فرماید:چون راوی آنها از اصحاب اجماع است، اشکالی ندارد و به این روایات اعتماد می‌کند. سپس می‌فرماید:شیخ طوسی-رضوان الله تعالی علیه-گرچه در تهذیب و استبصار وجوهی را برای جمع کردن بین روایات متعارضه ذکر کرده است، ولی بعضی از آن توجیهات، تأویلات بعیدی هستند. 37-در حالی که عده زیادی از فقها، عربی بودن خطبه‌های نماز جمعه را لازم و یا لااقل مطابق احتیاط می‌دانند؛ 21 علامه شوشتری می‌فرماید:«اگر مستمعین عربی نمی‌دانند، بعید نیست خطبه به زبان عربی کافی نباشد؛زیرا غرض از خطبه، طبق آنچه از حضرت رضا- سلام الله علیه-نقل شده، 22 ترغیب مردم به تقواست و باید در یک خطبه، حمد و ثنای خداوند مطرح شود و در خطبه دیگر حوایج و مشکلات و وظایف مردم»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.