Skip to main content
فهرست مقالات

نقد و نظر درباره چهار اثر سید علی همدانی

نویسنده:

(14 صفحه - از 6 تا 19)

کلید واژه های ماشینی : همدانی، سید علی همدانی، اثر سید علی همدانی، فصوص، شرح فصوص، خواجه محمد پارسا، رشف الالحاظ، سمنانی، عراقی، پارسا

خلاصه ماشینی:

"حال باید گفت که چه آنکه خود کبیر الدین رساله‌ای در این زمینه پرداخته باشد، و یا یکی از اصحاب او چونان جهانگیر سمنانی به تحریر گفتار او از اصطلاحات صوفیان اهتمام کرده باشد، باری به ظاهر چنین می‌نماید که رساله اصطلاحات کبیر الدین عراقی را پس از سده هشتم هجری با رشف الالحاظ حسین الفتی درآمیخته‌اند، و رساله‌ای با ساختمان و ترتیب رشف الالحاظ فی کشف الالفاظ درباره مصطلحات استعاری صوفیه به وجود آورده‌اند که به نام اصطلاحات عراقی است. 17 نسخ اصطلاحات کبیر الدین عراقی، پس از خلط آن با بعضی از نسخه‌های متأخر رشف الالحاظ فی کشف الالفاظ-که بغلط به نام فخر الدین عراقی خوانده شده و بارها به همین نام چاپ و منتشر گردیده است-به قیاس با رساله حسین الفتی متضمن تعریف 329 تا 331 واژه اصطلاحی صوفیه است، که نه تنها ترتیب و ساخت این نسخ، همگون و همسان با رشف الالحاظ می‌نماید؛ بلکه از نظر تعریف و تفسیر واژه‌ها نیز همانند با رساله الفتی است؛با این تفاوت که اولا 29 تا 31 واژه در نسخ اصطلاحات عراقی هست که در نسخه‌های معتبر رشف الالحاظ نیست؛و ثانیا دیباچه مؤلف اصلی رشف الالحاظ-که نام مؤلف و نام رساله را در بر دارد 18 در نسخه‌های منسوب به عراقی یا دست خورده و کوتاه شده، و یا فاقد آن دیباچه است. بنابراین رساله‌های اصطلاحات صوفیه و نوریه و آداب السفره از نگاشته‌های شاه همدان نیست و همان طور که گفتیم رساله نخستین، رشف الالحاظ، از حسین الفتی تبریزی است و رساله‌های دوم و سوم از مؤلفات فارسی شیخ علاء الدوله سمنانی، و به رغم ادعای عده‌ای، شرح فصوص الحکم(حل الفصوص)از همدانی است، نه از خواجه محمد پارسا."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.