Skip to main content
فهرست مقالات

کانت و زیبایی شناسی مدرن

مصاحبه شونده:

(12 صفحه - از 114 تا 125)

کلید واژه های ماشینی : کانت، زیبایی، هنر، زیبایی‌شناسی، مدرن، بوم گارتن، زیباشناسی، فلسفه، زیبایی‌شناسی مدرن، ذوق

خلاصه ماشینی: "ضیمران:یک نکته‌ای که می‌خواستم در مورد تفکیک بین دو قلمرو فهم و درک زیبایی و بحث هنر در دوران پیشامدرن و همین بحث در قلمرو مدرن بگویم این است که از دوره یونانی‌ها به بعد وقتی آثاری را که در مورد هنر بحث شده است از جمله در کتاب سیمپوزیوم(مهمانی) می‌بینیم که افلاطون معنی زیبایی را طرح می‌کند و در واقع سقراط و حریفانش به جایی در آخر می‌رسند که بحث بر سر این است که زیبایی چیست و پاسخ‌هایی داده می‌شود و در حقیقت بحث‌هایی که در این گونه آثار مطرح می‌شود بیشتر صبغه اونتولوژیک دارد و بنابراین دغدغه‌ای که از دوران مدرن و از فلسفه دکارت آغاز می‌شود شأن اپیستمولوژیک پیدا می‌کند، و این امر زمینه‌ساز ظهور حوزه مستقلی تحت عنوان aesthetica(زیباشناسی)می‌شود و بنابراین وقتی زیبایی در قلمرو زیبایی‌شناسی را مورد بحث قرار دهیم زیبایی به اعتبار موضوعیت یافتن ذهن بشر است که مطرح می‌شود و این موضوعیت یافتن در قلمرو ذهن باعث می‌شود که زیبایی پیشامدرن که بیشتر صبغه objective داشته در دنیای خارج متقبر می‌شود، تقررش از دنیای خارج به درون ذهن منتقل شده و بنابراین بحث‌هایی مثل Originality، اصالت و یا Creativity، خلاقیت، نبوغ و استعداد و قریحه و ذوق و سلیقه همه ریشه در همان طرح موضوعیت ذهنی بشر دارد که با فلسفه کوگیتو)Cogito( دکارت شروع شده است و در فلسفه بوم گارتن در واقع شکل متمایزی به خودش گرفته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.