Skip to main content
فهرست مقالات

زنان می توانند

مصاحبه شونده:

(14 صفحه - از 24 تا 37)

خلاصه ماشینی:

"از جمله وجود مشخصه داستان نویسی پیرزاد این است که درست روی همین احساسات می‌گذارد، کما اینکه در رمان قلی خود-چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم-هم همین کار را کرده و از منظری کاملا نا آشنا به خصوص برای مردان این احساسات را مورد کاوش قرا داده بود. اگر قرار باشد آرزو در میان دلال‌های معاملات املاک، سهراب در جمع کاسبکاران سنتی و واپس گرا، به شکلی هنری و فارغ از عوامل سانتی مانتالیستی و اغراق‌های رمانس گونه به ما نشان داده شوند، اگر قشری که بقای اقتصادی‌اش در ویرانی خانه‌های قدیمی و بالا رفتن قیمت زمین و آپارتمان است و تجربه مردم بر نفرت بار بودن این قشر صحه می‌گذارد، باید در فردیت‌های خاصی شکسته شوند، آیا نباید درونکاوی خود بسنده‌ای از ذهنیت آنها به ما ارائه شود تا خواننده تضاد درونی آنها را با شغلشان بفهمد؟خواننده حتی این بازنمایی رفتاری را در کنش آرزو و سهراب با ارباب رجوع معمولی نمی‌بیند، در مقابل، شاهد صحنه‌هایی سانتی مانتالیستی‌است مثلا سوار ماشین شدن و دور زدن در بلوار وزارت امور خارجه و دریغ و درد از اینکه«تهران اینجا است!»از سوی دیگر روابط بی‌خون و روح و ساختگی آرزو با کارمندانش و رفتار لوطی منشانه سهراب عارف و مدرنیست در قهوه خانه سنتی که یاد آور فیلم‌های فارسی است، باری از شخصیت پردازی داستان را حل نمی‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.