Skip to main content
فهرست مقالات

گزین گویه هایی در باب حکمت مدرن

نویسنده:

(6 صفحه - از 132 تا 137)

خلاصه ماشینی:

"اگر با تقسیم‌بندی میشل دو مونتنی(1592-1533 م)مبنی بر دو گانگی معرفت موافق باشیم و«علم»و«حکمت»را دو شاخه بالا رونده درخت معرفت تلقی کنیم، آن گاه می‌توان دریافت که چرا آلن دو باتن برای تقویت مفهوم تسلی بخشی در کتاب خود، بیشتر از عقاید و سخنان فیلسوفان عصر باستان وام گرفته است. اهمیت حکمت به عنوان درس‌های ضروری زندگی روزمره در نظر مونتنی تا آنجاست که آلن دوباتن در کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه تصویر انسان نیمه عقلانی اما کامل مورد نظر مونتنی را این گونه توصیف می‌کند:«در تصویری که مونتنی دوباره از انسان نیمه عقلانی لایق ترسیم کرد که می‌توان یونانی بلد نبود، نفخ کرد، پس از غذا تغییر فکر داد، از کتاب‌ها خسته شد و هیچ یک از فیلسوفان دوران باستان را نشناخت... در بخش چهارم کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه نویسنده از آراء مونتنی در راه رویارویی با ناتوانی‌ها و نابسندگی‌ها بهره می‌گیرد و تضاد میان«علم»و«حکمت»را در نظریه پردازی‌های این فیلسوف اهل تساهل به تصویر می‌کشد:«اگر انسان حکیم بود، ارزش واقعی هر چیزی را با سودمندی و مناسبت آن برای زندگی‌اش می‌سنجید. »(ص 67)افکار تسکین بخشی که دوباتن مؤلف تسلی بخشی‌های فلسفه برای فرونشاندن خشم، ناامیدی و اضطراب در مواجهه با ناکامی القاء می‌کند، برگرفته از اندیشه‌های امیدوار کننده سنکا است. یافتن اندیشه‌های پراکنده در قالبی که از نظم و ترتیبی هدفمند پیروی می‌کند و به ویژه مختص انسان فراموشکار و کم حوصله امروزی است، لذت بخش و جذاب است و این لذت بخشی با لذت طلبی مونتنی هنگام مطالعه کتاب‌ها سنخیت شور انگیزی دارد:«از بین کتاب‌ها فقط طالب آن‌هایی هستم که با فراهم کردن اوقات فراغتی شرافتمندانه به من لذت می‌بخشند»(ص 186)...."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.