خلاصه ماشینی:
"اگر نگوییم ارزش خود را به کلی از دست خواهند داد،یعنی ارزش آنها نسبی میشود و این بدین معناست که ما هیچ توجیه معرفتشناسانه یا اخلاقی برای ترجیح نظام اخلاقی مدارامدار و نامدارامدار نخواهیم داشت.
گزارشگر:سید هادی رضوی یک ایدئولوژی بومی معتبر آصف بیات خردنامه،ش 42،اسفند 68 * اگر مقولههای جهان اسلامی و جامعهء اسلامی به صورت انتزاعی استفاده شوند،ممکن است این معنا را بدهند اسلام عامل اصلیای است که تحولات این جوامع را شکل میدهد.
چرا که با توجه به این که افراد و گروهها منافع و جهتگیریهای متفاوتی دارند،آنها حقیقتهای مختلف و حتی گاه متضادی را از همان متون درک میکنند و ارائه میدهند؛مانند اسلام بن لادنی یا اسلام الغنوشی(دموکراتیک)که برای فعالیت تحت یک ایدئولوژی بومیگرای معتبر در تلاش هستند.
سهروردی در مقدمهء کتاب حکمت الاشراق، حکمت را از لحاظ توجه به رمز بر دو نوع دانسته است:نوع اول«حکمت بحثی»یا«حکمت استدلالی»،که فاقد نگاه رمزی است و امری رمزی را به ظاهرش تحویل میکند،نوع دوم «حکمت ذوقی»یا«حکمت الاهی»یا«تاله»که مبتنی بررمز است و همهء ظواهر و پدیدههای عالم را رمزی از حقیقتی نهفته میداند."