چکیده:
تبلور شخصیت و هویت انسانی به عوامل گوناگونی از جمله امکان تاثیرگذاری از رهگذر حضور در عرصه اجتماعی وابسته است. از این رو، در حرکت احیاگرانه پیامبران الهی و از جمله پیامبر اعظم(ص) توجه ویژه ای به این موضوع مبذول گردید تا آنجا که با هدف پاسداشت هویت و کرامت انسانی زن، با در نظرگرفتن حقوق متناسب با توانمندی های او به همراه انتظار انجام تکالیف و وظایفی در شان وی، از کهتری مقام زن در برابر مرد کاسته شد و از این طریق امکان تحقق استقلال شخصیتی و رفتاری برای جنس زن فراهم آمد. رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله در زدودن خرافات جاهلیت و معرفی جایگاه شامخ زن در حیات اجتماعی-سیاسی، در رفتار آن بزرگوار با فاطمه زهرا علیهاالسلام تجلی یافت. به رغم همه این اقداماتدرپی وفات آن حضرت (ص)، باردیگر بیم آن می رفت که با تقویت تفکیک عرصه خصوصی از عمومی، جنسیت بر هویت غلبه یابد و انسانیت زن در پیشگاه مردانگی مرد ذبح گردد. از این رو، اقدامی قاطع لازم می آمد که با گرامی داشت مقام زن، کرامت انسانیت را پاس نهد و این مهم جز از رهگذرخاندان نبوت و آن هم به دست تربیت شده بلافصل نبی، شدنی نبود.
The realization of man’s character and identity depends on various factors such as the possibility of being influential through active presence in social arena. Thus، social participation drew a specific attention in the revivalist movements of all divine prophets، especially the Great Prophet of Islam (pbuh). To secure women’s dignity and identity with respect to rights suitable for women’s abilities، Islam has considered duties and obligations corresponding to women’s dignity، reduced their inferiority to men and thus provided the possibility of the realization of their personal and behavioral independence. The Prophet’s mission to eradicate the Arabs’ superstitions of the Ignorance Period and to promote women to an exalted status was realized in his behavior to the holly Fatimah. However، after her passing away، there was the risk that gender dominate identity and women’s humanity be slaughtered for masculinity. As a result، a serious act was necessary to respect women’s status and to appreciate humanity. This was not possible except through the Prophet’s family and Fatimah، one who was directly educated by the Prophet himself.
خلاصه ماشینی:
"حضرت زهرا علیهاالسلام که در بطن مسائل سیاسی جامعه و بحرانها رشد کرده و تربیت یافته بود و بر اساس آموزههای نبوی رسالت دفاع از حق و حقیقت را فراتر از قالبهای جنسیتی بر دوش خویش احساس میکرد، با بصیرت و آگاهی عمیق نسبت به توطئهای که هویت انسانی جامعه را هدف قرار داده بود، هشیارانه وارد عرصه جامعه شد و به صورت یک سیاستمدار آگاه و مدافع حریم امامت، در صحنه جامعه حضور جدی و فعال یافت و رهبری دفاع از امامت به عنوان دژ مستحکم حافظ آموزههای ناب نبوی را بر عهده گرفت.
اما دفن شبانه آن حضرت و نامشخص بودن مکان دفن ایشان، این سؤال را در میان امت اسلامی ایجاد کرد که چرا دخت گرامی پیامبر و یگانه گوهر گرانقدر او چنین وصیتی کرده است؟ با عمل به وصیت آن حضرت توسط حضرت علی علیهالسلام، اذهان جامعه دچار شک و تردید شد و تا حد زیادی مشروعیت خلیفه وقت زیر سؤال رفت و مظلومیت آن حضرت بیشتر نمایان گردید و اینکه چرا حضرت زهرا علیهاالسلام در مدت 75 (و به قولی 95) روز با تمام تاب و توان، با شیوههای گوناگون تلاش کرد تا مسیر انحرافی امت را روشن سازد که چرا امام بر حق علی علیهالسلام را تنها گذاشتهاند و کجراههای را انتخاب کردهاند که خلاف حق و حقیقت است، در حالی که علی علیهالسلام بر حق است."