Skip to main content
فهرست مقالات

از زاهد- صوفیان بین النهرین تا صوفیان خراسان

نویسنده:

(20 صفحه - از 18 تا 37)

کلید واژه های ماشینی : صوفی ،زنان ،نیشابور ،سلمی ،تصوف ،خراسان ،زنان صوفی ،رابعه ،صوفیه ،اسلامی ،روایت ،تعالیم ،زهد ،تاریخ تصوف ،خدا ،مرد ،حق ،فاطمه نیشابوری ،زنان صوفی خراسان ،تاریخ ،زن فاطمه نیشابوری ،همسر ،ذکر ،محبت ،خداوند ،تعالیم صوفیان ،تاریخ تصوف شمار زنان صوفی ،انسان ،تاریخ نیشابور ،نقل

خلاصه ماشینی:

"» 5 بنا به گزارش سلمی در کتاب ذکر النسوةالمتعبدات الصوفیات، که منبع اصلی مورد استفاده در این مقاله است، در دو سده نخستین دوره اسلامی زنان بسیاری در حلقه زاهد-صوفیان بین النهرین حضور داشته‌اند و در سده سوم و چهارم نیز سرزمین خراسان مرکز صوفی-بانوانی بوده است که از تجارب روحانی خویش سخن می‌گفته و صدق و فتوت را تعلیم می‌کرده‌اند. توجه به این نکته ضروری است که گرچه در تاریخ تصوف شمار زنان صوفی در برابر صوفیان مرد بسیار ناچیز است، در چهار سده نخستین اسلامی حضور هشتاد زن صوفی که سلمی نامشان را در تذکره زنان صوفی ثبت کرده است در برابر صد و سه مرد صوفی که ذکرشان را در کتاب دیگر خود طبقات الصوفیه آورده است، نه تنها اندک نیست بلکه بسیار قابل توجه است؛و اختصاص دادن یک رساله مستقل به آنان در اواخر سده چهارم هجری نشانه آن است که زنان در این عرصه به طور مشخص مطرح بوده‌اند. تذکره ذکر النسوة المتعبدات الصوفیات او تها رساله مستقلی است که در شرح حال و سخنان زنان صوفی نوشته شده است و ناگفته نماند که گرچه شیخ السلام هرات در ترجمه طبقات الصوفیه سخنی از رساله زنان صوفی به میان نیاورده است، پنج قرن بعد از سلمی، زمانی که جامی برای فراهم آوردن تذکره جامعی در شرح حال صوفیان از طبقات الصوفیه سلمی و خواجه عبد الله انصاری در بخش نخستین نفحات الانس استفاده می‌کرد، زنان صوفی را نادیده نگرفت و بخش پایانی کتاب خود را به آنان اختصاص داد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.