Skip to main content
فهرست مقالات

گمشده ته دریا پاسخ به نقدی با عنوان «گمشده لب دریا»

نویسنده:

(8 صفحه - از 118 تا 125)

کلید واژه های ماشینی : حافظ، پیر مغان، دریا، تاویل، نقد، شعر، دکتر پورنامداریان، شاعر، شعر حافظ، کتاب

خلاصه ماشینی:

"من می‌خواهم بدانم، موضوعاتی نظیر«کتمان معنی به مثابه شگرد خاص حافظ» 1 ، «تناسب موسیقی با جو عاطفی غالب بر غزل» 2 ، «بررسی‌های زبان شناسیک موسیقی شعر حافظ» 3 ، «مسئله فهم خواننده و ذهنیت شاعر» 4 «تبیین روابط چند لایه‌ای واژگان و تناسب‌های معنایی» 5 ، «تناظرهای پوشیده خطی یا لفظی» 6 ، «تداعی معانی در شعر حافظ» 7 ، «ارتباط در محور عمودی غزل حافظ که تا پیش از این رد می‌شد» 8 ، «موضوع مهم اما کم توجه شده فضای شعر )Atmosphere(و رابطه آن با عاطفه» 9 ، هیچ کدام حرف تازهای نیست؟!یعنی دکتر پورنامداریان در این به تعبیر شما 262 صفحه، و در ذیل عناوین فوق، هیچ نکته‌ای بر گفته‌های پیشینیان نیفزوده است؟و آیا اگر کتابی مثلا درباره جهان بینی حافظ و یا درباره ایهام در شعر حافظ نوشته شد، دیگر نباید کسی به این موضوعات بپردازد؟!بسیاری از مطالبی که پیش از دکتر پورنامداریان طرح شده، در دست و قلم ایشان هویت تازه‌ای یافته و ایشان با موشکافی‌های خاص خودشان ما را به دیدار زوایایی از همان مباحث«تکراری»برده‌اند که تا پیش از این برایمان آشکارا نبود. اشکال کار منتقد محترم این بوده که براساس یک جست و جوی مکانیکی، آن دسته از صفات پیرمغان را درآورده که حافظ مستقیما بدانها اشاره کرده است و هیچ کدام از این صفات«ریا ستیزی»نبوده است اما اگر کار شاعر را نشان دادن پدیده بدانیم نه صحبت کردن درباره آن، خواهیم دید هر کجا که پیر مغان به روی صحنه شعر آمده، بیش و پیش از هر چیز ریاستیز است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.