Skip to main content
فهرست مقالات

شیون مهتاب در آب: نقد و بررسی شعر نوذر پرنگ

مصاحبه شونده:

(10 صفحه - از 4 تا 13)

خلاصه ماشینی:

"از این دسته اخیر در شعر حافظ، می‌توان مثال آورد:«از آن به دیر مغانم عزیز می‌دارندکه آتشی که نمیرد همیشه در دل ماست»«کوپیک صبح تا گله‌های شب فراقبا آن خجسته طالع فرخنده پی کنم؟»«ای غایب از نظر، به خدا می‌سپارمتجانم بسوختی و به جان دوست دارمت»اما از آن بخش نخست، نوعی میناکاری زبانی و پیچیدگی مضمونی می‌تراود:«زمانه از ورق گل، مثال روی تو بستولی ز شرم تو در غنچه کرد پنهانش»«خون شد دلم به یاد تو هر گه که در چمنبند قبای غنچه گل می‌گشاد باد»آشکار است که چنین بیت‌هایی در شعر حافظ، به نسبت شعرهای «حافظان»مورد اشاره چندان زیاد نیست، اما همین میناکاری و مضمون‌یابی است که بعدها شاعران شیوه هندی یا به تعبیر کریم امیری فیروز کوهی(1363-1289)، اصفهانی را به خود جلب می‌کند و به ویژه، کلیم کاشانی(یا همدانی)، صائب تبریزی و بیدل دهلوی به آن آهنگ و اسلوبی نو می‌بخشند. گاه به اصطلاح‌های شاعران عارفانه شاعر شیراز روی می‌کند،گاه به صائب و بیدل گوشه چشمی می‌اندازد و گاه از تلفیق این دو به حد میانه‌ای معطوف می‌شود:یک«مستیم و شیخ گوید ما را هنر نباشداو هم ز رسم مستی پر بی‌خبر نباشد»(آن سوی باد:61)«در شب وصلم و جانم نگران است هنوزتاب دل در خم زلف تو همان است هنوز»(آن سوی باد، 66)دو«چنان نازان چمد طرف زاران پندارمکه از نازش هزار اطوار می‌جوشد ز پرگارم»(آن سوی باد، 62)«بیا و حوصله ابر را زهم وا کنعروج معنی یک قطره را تماشا کن»(آن سوی باد، 125)سه«عزیزان آن مجوسم من که در فصل نوی عالمنخستین بوسه زد بر دیدگان کودک مریم»(آن سوی باد، 95)«فرشته آمد از اعماق بیشه‌های خیالمکشید دست نوازش به مهربانی بالم»(آن سوی باد، 74)در زمینه نشانه‌های معنایی، جز عشق که موضوعی بسیار عام و گسترده در شعر سنتی و سنت‌گراست، می‌توان به حضور نوعی تلقی درویشانه(و گاه، قلندرانه)از جهان و هستی در شعر پرنگ اشاره کرد: طعن و لعن ریاکارن و ریاکاری و نفرت نسبت به دروغ، این پلشتی بزرگ تاریخ ایران در کنار این تلقی قرار می‌گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.