Skip to main content
فهرست مقالات

دغدغه های فلسفی در مهر هفتم

سخنران:

(4 صفحه - از 166 تا 169)

خلاصه ماشینی:

"من در مخالفت با این نظر از وقتی که به افکار فلسفی روی آوردم همیشه برایم مسئله‌ای بود که مغر من به هر جهت جزئی از اثاثه این جهان و جزء جسم من است بنابر این نمی‌توان آن را چیزی مجزا از جهان دانست و خیال کرد که من انسان که بر حسب اتفاقی طبیعی دارای شعور شده‌ام یک طرف جهان ایستاده‌ام و جهان در یک طرف دیگر و در نتیجه تمام شایدهای دکارت را مطرح کنیم و مثلا بگوییم شاید ذهن ما به روی جهان بسته است و ذهن آنچه از جهان خارج به آن می‌رسد طور دیگر تفسیر می‌کند و شاید جهان خارج اصولا چیز دیگری است و ما چیز دیگر، یا شاید تجربیات ما اصولا ارتباطی با جهان خارج پیدا نکند. اما مسئله‌ای که الان اینجا مطرح می‌شود این است که شما می‌گویید تفکر فلسفی، منظور از تفکر فلسفی در فیلم چیست؟این مطلبی است که نمی‌دانم در این فرصت کم چگونه بدان بپردازم، اما عجالتا سعی خود را خواهم کرد البته با ارجاع به حرف‌ها و کارهای برگمان. در مورد برگمان باید گفت به مسائل خاصی اشتغال خاطر دارد و این مسائل را می‌پروراند و شگردهای هنری-این مطلب خیلی مهم است و آن چیزی است که فیلم را فیلم می‌کند-مناسب و تازه برای بیان آنها خلق می‌کند. علت آنکه برگمان، برگمان شد، این است که برای آنها بیان هنری پیدا کرد، دغدغه دائم و جست و جوی پیگیر همراه استعداد هنری، استعدادی که باید کار او را از دیگران متمایز کند سرانجام او را به کشف یا خلق زبان تصویری که خاص خود برگمان است رساند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.