Skip to main content
فهرست مقالات

روز محشر کو که امشب داد می خواهیم ما

نویسنده:

(4 صفحه - از 128 تا 131)

خلاصه ماشینی:

"او شاعر رمز و رازهاست و زبانش، زبان نازک خیالی‌هاست:لطافت‌های حسن از بس که نازک کرده اندامشتوان در سایه او دید اسرار نهانش رااو در غزل دیدی عارفانه دارد به اجسام هویت تازه‌ای می‌بخشد و تمام عناصر طبیعت را لبریز حیات و سرمستی می‌سازد:شکر خداست میوه باغ بیان مابرگ شکوفه است زبان در دهان مااز حسرت نظاره در این باغ سوختیمآتش نزد گلی به خس آشیان ما***رازش نهان چو بوی چمن می‌کنیم مادر زیر لب چو غنچه سخن می‌کنیم ماهر گاه نام لعل یار می‌بریمخون در دل عقیق یمن می‌کنیم ماانگشت خود همیشه به دندا گرفته‌ایمکی لقمه‌ای دگر به دهن می‌کنیم ماو وقتی به منتهای جذبه و شور می‌رسد فریاد برمی‌آورد:روز محشر کو که امشب داد می‌خواهیم ماسینه‌ای اندازه فریاد می‌خواهیم مابال و پر فرسوده پرواز شده در جستجویک نشان از خانه صیاد می‌خواهیم ماعشق بر گل‌های داغ بلهوس خندید و گفتهم چو لاله داغ مادر زاد می‌خواهیم ما***از نگاه عارف او مسائل زمانه به دور نیست از نکته سنجی‌هیا طایر می‌توان به زمانه او نقبی زد و احوال روزگار دید:احوال روزگار ببینم چه می‌شودهستم در انتظار ببینم چه می‌شودباز آمده است بر سر دیوانگی دلمتا آخر بهار ببینم چه می‌شودچون در کنار خود نکشیدم نگار راخود را کشم ببینم چه می‌شود***طایر خطی خوش داشت نمونه آثار خوشنویسی او را می‌توان از نامه‌ها و نوشته‌های او مشاهده کرد اصطلاحات خط و خوشنویسی در غزلیات طایر چشمگیر استدر بیت زلف، معنی پیچیده بسته نیستما را سواد خواندن خط شکسته نیست!یکی از ویژگی‌های غزلیات سبک هندی گذشته از تمام خصوصیات مطرح در بین ادبا و اهل فن وجود تک بیت‌های سحر انگیز است که دنیایی از معانی ناب را در خود جمع کرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.