Skip to main content
فهرست مقالات

پست مدرنیسم از نظریه تا داستان

نویسنده:

(6 صفحه - از 56 تا 61)

کلید واژه های ماشینی : داستان، پست‌مدرن، متن، نظریه، رمان، شالوده، قصه، دریدا، آزاده خانم، روایت

خلاصه ماشینی:

"داستان‌های مدرن و پست مدرن هنوز مرزبندی مورد توافق و مشخصی میان داستان مدرن و پست مدرن ارائه نشده است، اما گمان می‌رود که بررسی«جریان سیال ذهن» 7 در برابر«شالوده افکنی‌2، بخشی از این معضل را برطرف سازد:مناسب‌ترین زاویه دید«سالان ذهن»تک گویی درونی 8 است؛ حتی برخی از صاحب‌نظران، این دو را دارای یک مدلول می‌دانند (see:cuddon,9791:166)تک‌گویی درونی تصویرهایی را ارائه می‌کند که دارای تداعی‌های شخصی است و به تعبیر تی. با این همه، دریدا بار این نظر است که هر آدمی نسبت به دیگران به تأویل ویژه و متمایز خود دست می‌یابد و فهم نشانه‌ها مدام در تعویق است، اما برای پرهیز از متافیزیک حضور و آگاهی بر خطای فهم مشترک باید از تقابل‌ها آغاز کرد:ساختار و شالوده تقابل‌ها را که کلیشه ساز ذهن بشر است، ویران نمود. سخن براهنی را در رمان آزاده خانم و نویسنده‌اش(چاپ دوم)یا آشویتس خصوصی دکتر شریفی که استانبول در جهان خارج وجود ندارد و تنها در متن است که هویت پیدا می‌کند، با این بیان بودریار مقایسه کنید: «لوس انجلس و کل آمریکا، واقعی نیستند، بلکه فرا واقعی و برآیند یک شبیه سازی‌اند»(Baudrillard,1891:52) براهنی می‌گوید:رؤیا از وقعیت برتر است و ادبیات، پدر علم ژنتیک است و در آینده زن سه چشم آفریده خواهد شد(براهنی، 1375:564). این شیوه را می‌توان شالوده افکنی در تمامی اجزاء متن نامید اما براهنی در رمان«آزاده خانم»بیشتر از شگرد قطع معنا در بخش‌های مختلف کتاب استفاده کرده و در هر فصل و بخش، قصه دیگری را که گاه در بخش‌های پیشتر بدان پرداخته بوده، ادامه می‌دهد و مدام با تلفیق آن در حوادث ناقص و نامشخص دیگر رد معنای نسبی فراهم شده را گم می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.