Skip to main content
فهرست مقالات

هر لحظه به شکلی...

نویسنده:

(8 صفحه - از 94 تا 101)

خلاصه ماشینی:

"9-در داستان بهرام چوبین و رفتن او به راهنمایی گور به کاخ زنی تا جدار و اورنگ‌نشین مسکو(-8/399/1411-1500)به احتمال بسیار چنانکه پژوهشگر گرامی نوشته‌اند، گور تغییر شکل یافته فر بهرام نیست(-ص 64)بلکه حضور این جانور را باید در قالب الگوی داستانی نقش نخجیران در هدایت پهلوان یا پادشاه به جایگاه دیو و پری و زن جادوگر بررسی کرد که نمونه‌های گوناگونی در روایات ایرانی دارد 11 و معمولا به دو صورت انجام می‌شود:یا آهو و گور فرستاده نیروهای اهریمنی است و شخص را به اقامتگاه آنها می‌کشاند و یا خود دیو و پری به پیکر نخچیران در می‌آیند و شهریار و دلاور را به دنبال خویش می‌برند (بسان اکوان دیو در شاهنامه)در ادامه همین داستان موبد موبدان، زن خوب روی را جادوگر و گور راهنما را دیو می‌نامد: چنین گفت موبد به شاه جهان که آن گور دیوی بود در نهان (مسکو 8/405/1495) همان کاخ جادوستانی شناس بدان تخت جادو زنی ناسپاس (مسکو 8/405/1497) 10-در مبحث«جام جهان‌نما»آیینه گیتی‌نمای تعبیر دیگری از جام جهان‌بین کیخسرو و جمشید دانسته شده و ابیاتی از سلامان و ابسال جامی آمده است(-ص 106)اما در این منظومه آیینه پادشاه یونانی که با استفاده از آن گم‌شدگان خویش را می‌یابد هیچ ارتباطی با جام‌جهان‌نما در روایات ایرانی ندارد و تنها یکی از مصادیق ابزارهای رازگشا و جهان‌بین محسوب می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.