Skip to main content
فهرست مقالات

مثنوی پویان، کشنده ناپدید

نویسنده:

(8 صفحه - از 138 تا 145)

کلید واژه های ماشینی : مثنوی ،نسخه قونیه ،نیکلسن ،شرح مثنوی ،ضبط ،معنی ،شرح مثنوی نیکلسن ،مولانا ،شرح استاد شهیدی ،استاد نیکلسن ،لغات ،تصحیح ،مثنوی مصحح استاد نیکلسن ،کلمه ،اساس نسخه قونیه ،شرح مثنوی تألیف استاد بزرگوار ،گر ،استاد نیکلسن در شرح مثنوی ،تذکرة الاولیا ،مثنوی پویان ،ضبط استاد نیکلسن ،جناب استاد شهیدی ،فرهنگ ،شاهد ،ضبط استاد شهیدی در بیت ،مثنوی نسخه قونیه ،کلمات و ابیات عربی مثنوی ،ضبط نیکلسن ،دکتر شهیدی ،نسخه قونیه نفیس‌ترین نسخه

خلاصه ماشینی:

"-بیت 1/461(1/463 نیکلسن)را این گونه ضبط کرده‌اند: «گفت عیسی چون نخوردی خون مرد گفت در قسمت نبودم رزق خود» که هم خلاف ضبط نسخه‌ی(قونیه)است و هم خلاف آخرین تجدید نظر استاد نیکلسن، که«رزق خود 6 »را مطابق G 7 ضبط و معنی کرده‌اند:«آشامیدن خون او رزق من نبود»و در کل معنای بهتری هم می‌دهد. در نسخه نیکلسن این واژه‌[یعنی تفس در مصراع دوم‌]نفس ضبط شده و درست نیست 19 »هر چند ایشان درست است اما استاد نیکلسن در شرح مثنوی خود(ترجمه‌ی آقای لاهوتی)توضیح داده‌اند که«نسخ چاپی و اکثر نسخ خطی من در هر دو مصراع«نفس را»ضبط کرده‌اند اما نسخ خطی GH[نسخه قونیه و قسطنطنیه‌]در مصراع دوم«تفس را»ثبت کرده‌اند به معنای گرمی و حرارت... -بیت(3/2154)(3/2155 نیکلسن)را این گونه ضبط کرده‌اند: «در قیام این کفت‌ها دارد رجوع وز خجالت شد دو تا اندر رکوع» و نوشته‌اند:«کفت:کتف»و هیچ توضیحی نداده‌اند که در قیام کتف‌ها رجوع دارد یعنی چه؟نسخه قونیه«گفت‌ها»ضبط کرده، استاد نیکسن نیز«گفت‌ها»ضبط کرده و در مثنوی تصحیح انتقادی خود هیچ نسخه بدلی ارائه نداده است. و لا هممت بشرب الماء من عطش الا رأیت خیالا منک فی الکاس 67 » که در دیوان شمس به این صورت آمده: «گر آبی خوردم از کوزه خیال تو درو دیدم و گر یکدم زدم بی‌تو پشیمانم به جان تو 68 » -بیت 6/4853(6/4855 نیکلسن): «دیگران را گر ام و اب شد حجاب او ز ما یابید گوهرها به جیب» ذیل حجاب شدن نوشته‌اند:«کنایه از محافظت کردن»اما سیاق ابیات آشکارا نشان می‌دهد که حجاب شدن در همان معنی ظاهری خود به کار رفته یعنی پدر و مادر-علل مادی-مانع آن می‌شوند که انسان‌ به علت واقعی حق تعالی توجه کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.