Skip to main content
فهرست مقالات

قرآن معجزه ای فراتر از ساختار زبانی

نویسنده:

(7 صفحه - از 20 تا 26)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، اعجاز، اعجاز قرآن، زبان، بلاغی، واژگان، قرآن کریم، بلاغت، شعر، نظم

خلاصه ماشینی:

"(دلائل الاعجاز،ص 46) < SC > < SC > مصطفی صادق الرافعی نیز به شیوه تفسیر ادبی،مسئله اعجاز قرآن و جایگاه آن را در زبان و علم بلاغت،به ویژه در بخش بیان آن مورد بررسی‌ قرار داده است و عقیده خویش را چنین بیان می‌کند:آن چه از واژه اعجاز در خصوص قرآن کریم فهمیده می‌شود،امری است که فطرت آدمی بدان‌ دست نمی‌یابد و در زمره دیگر آثار الهی قرار می‌گیرد که به لحاظ اعجاز ساخت و شکل وضعی آن با این آثار الهی مشترک است،اما تفاوتی میان‌ اعجاز قرآنی با دیگر آثار الهی وجود دارد که در جوهره واژگان آن به چشم‌ می‌خورد. در دوران وی، پژوهش‌های زبانی،همگی پژوهش‌های توصیفی و کلی،به منظور تعیین‌ قوانین زبان عربی بودند و اگر بپذیریم که جرجانی به مسئله اعجاز قرآن، به عنوان یکی از مسائل نقدی پرداخت و آن را به کمک دانش نحو مورد بررسی قرار داد،باید بگوییم که او حقیقتا پیشگان شیوه نحوی در بررسی‌ ادبی و نقد ادبی به شمار می‌رود(اعجاز قرآن و بلاغت محمد،ص 148)و کتاب دلائل الاعجاز عبد القاهر نیز آغاز یک مرحله جدید در نقد ادبی است‌ که می‌توان از آن به عنوان نحو کاربردی نام برد. از آن جا که عبد القاهر ابتدا به شیوه نحوی خود پرداخت و در آن‌ ابواب اساسی نحو را مورد بررسی قرار داد و برای هر یک نمونه‌هایی از قرآن و شعر آورد،به همین‌گونه به شیوه بلاغی خود پرداخته و ابواب‌ اساسی بلاغت را ذکر می‌کند تا بفهماند که بلاغت نیز رابطه برخی از معانی با معانی دیگر است،نه فقط واژه‌ها و این ابواب اساسی بلاغی‌ نیز به همان شیوه نحوی عمل می‌شود؛یعنی تئوری نظم در بلاغت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.