Skip to main content
فهرست مقالات

مدل های شعر نیمایی

نویسنده:

(12 صفحه - از 66 تا 77)

خلاصه ماشینی:

"در واقع نوعی استفاده از نظم آهنگ(نظماهنگ)پایانی کلمات‌ است که کلام را طبیعی‌تر و نزدیک‌تر به گفتار عادی می‌کند و در عین‌ حال،آهنگی خاص نیز در خود دارد چون اگر از نظر قافیهء سنتی به سه‌ کلمهء مورد نظر دقت کنیم،دو کلمهء«پندارید»و«پدید آرید»دارای‌ حروف قافیهء«دار»هستند و حروف«ید»در آنها الحاقی هستند که‌ بدین ترتیب،کلمهء«می‌بندید»از نظر قافیهء سنتی با دو کلمهء بالا قابل‌ قافیه شدن نیست ولی در عین حال،با دو کلمهء بالا هماهنگی آوایی‌ خاصی یافته است که به دلیل وجود حروف«دید»که با حروف«رید» در دو کلمهء بالا هماهنگ،و به تعبیر تازه؛هم قافیه است موجب زیباتر شدن آهنگ پایانی مصراع گردیده است همچنین در تأیید نظر مؤلف در مورد تعریف«قافیهء نو»تنها کافی است به صفحات بخش سوم(تعاریف‌ شعر)کتاب با ارزش و معتبر موسیقی شعر مواجعه شود تا دریابیم در نظر همهء«اهل فن علم قافیه»-از ایرانی گرفته تا عرب و اروپایی-قافیه‌ بر تقارن و تشابه استوار است که در کنار آن اگر جنبهء صوتی و موسیقیایی‌ وجود داشته باشد اثر قافیه چندین برابر می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.