Skip to main content
فهرست مقالات

هزار و یک شعر و یک نگاه

نویسنده:

(7 صفحه - از 85 تا 91)

خلاصه ماشینی:

"روش بررسی کنونی ما به این صورت است که نخست ابعاد مختلف‌ کارکردی،اهداف و سنجه‌های بنیادی گزینش شعر را به طور اجمالی بر زمینه یکی،دو نمونه از سفینه‌هایی که در دوره‌های دور و نزدیک بدین‌ منظور تدوین شده‌اند،معرفی کنیم و آن‌گاه می‌کوشیم تا با تأمل در گفتار و روش کار استاد سپانلو نشان دهیم ویژگی‌های اصلی گزینش ایشان‌ چیست؟و سپس به ارزیابی انتقادی آن در پیوند با حاصل گزینش،یعنی‌ شیوه انتخاب شعرهای کتاب هزار و یک شعر می‌پردازیم. اگر تنها روی همین چند ویژگی‌ درنگ کنیم که در مقدمه افسانه نیز بدان اشاره شده،و هشترودی نیز در منتخبات آثار نقل کرده است؛آن‌گاه متوجه می‌شویم که این ویژگی‌ها با سایر شعرهایی که در این فصل گردآوری شده‌اند،هیچ‌وجه مشترکی‌ ندارد و این پرسش را بر جای می‌گذارد که از دید سپانلو،ممیزه اصلی‌ شعر نو(نیمایی)چیست؟در حالی که اگر ویژگی‌های زبانی شعر لحاظ شده بود(هم‌چنان که در فصل چهارم/الف و ب،مورد توجه قرار گرفته‌ است(سپانلو،ص 44))،طبیعتا افسانه می‌بایست در شاخه اصول‌گرای‌ شعر جای می‌گرفت،نه در فصل تجدد،که در حقیقت منظور گردآورنده‌ از آن،تجدد نیست،بلکه پیش‌درآمد ظهور یا رویش تجدد است. به نظر نگارنده،دلایل اصلی‌ این آشفتگی یا پراکندگی که در فصل پنجم چنان عیان گردیده که‌ اعتراف گردآورنده را نیز با خود دارد؛نه در فاصله زمانی تدوین اول‌ تا انتشار،و یا به دلیل چند بار تا آستانه انتشار رفتن و متوقف شدن‌ چاپ و نشر کتاب،که در روش گردآوری و عدم پای‌بندی به معیارهای‌ روشنی برای گردآوری بوده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.