خلاصه ماشینی:
سوار شدن بر این زورق مست،به معنای بریدن از ملیت و هویت قومی و طرد آن نبود،بلکه شعر مدرن میرفت که به ریشههای خود بپیوندد.
در کشور باستانی من،ایران،سیطره فرهنگ و ادبیات کلاسیک، تاریخی سه هزار ساله دارد و نخستین نبضهای مدرنیته در آغاز قرن بیستم تپیدن گرفت و درست در زمانی که الیوت در 1922 سرزمین سترون را منتشر کرد،در ایران نیز نیما اولین شعر مدرن خود را به چاپ سپرده بود، حتی پیش از او نیز ندای مدرنیته در ایران به گوش میرسید.
مدرنیته در عصر جدید هرگز به معنای طرد ملیت نبوده است،بلکه هر ملتی ضمن دستیافتن و برخوردار شدن از مواهب مدرنیته،میتواند در حفظ ارزشهای ملی و سنتی خود بکوشد و هویت خود را از نو بازیابد.
درست است که انسان در دوران مدرنیته،به ویژه در عصر پسامدرن،به فراملیتی و جهان وطنی میاندیشد،و درصدد آن است که تعریفی جدید از انسان ارائه دهد،اما هرگز این به معنای گسستن از ریشهها نیست.