Skip to main content
فهرست مقالات

هدف ها و شیوه های داستان پردازی در قرآن

نویسنده:

(7 صفحه - از 3 تا 9)

کلید واژه های ماشینی : داستان، قرآن، موسی، زن، دختران، سوره یوسف، یوسف، داستان‌های قرآن، انسان، جنایت

خلاصه ماشینی:

"» حتی چنین نیست که داستان واقعیت داشته باشد، اما تخیل نیز با آن در آمیخته و به ضرورت، در مواقع و شرایط خاصی، داستان را پرورده و پرداخته و بارور ساخته باشد؛هر چه گفته می‌شود، عین واقعیت است 4 ؛واقعیت‌هایی نمادین از حقیقت و آیتی برای همیشه حیات انسان. در ادامه آیه 111 سوره یوسف آمده است: «ما کان حدیثا یفتری و لکن تصدیق الذی بین یدیه و تفصیل کل شی‌ء و هدی و رحمة لقوم یؤمنون»:این داستانی دروغ پرداخته نیست، بلکه تأییدی است بر آنچه روی داده و تفصیل هر چیزی، و هدایت و رحمتی است برای ایمان آورندگان. 6. داستان‌های قرآن: از جنایت‌ها، عشق‌ها، خیانت‌ها و رخدادهای غیر اخلاقی و ضد ارزشی سخن دارد، اما سعی می‌کند به این مسائل با اشاره و نماد نزدیک شود، نه با ارائه جزئیات به گونه‌ای توصیفی و تصویری:نمونه‌ای 9 زیبا و جالب از این ویژگی را در فرار حضرت موسی از مصر و رفتن به سوی مدین می‌توان یافت. قرآن کریم از همان آغاز با اشاره به راه رفتن دختر، فضای داستان را در حریمی از عفاف و تقدس فرو می‌برد و به خواننده اجازه نمی‌دهد که در شخصیت دختر جز این عفت و پاکدامنی، به داستان‌های قرآن، از جنایت‌ها، عشق‌ها، خیانت‌ها و رخدادهای غیر اخلاقی و ضد ارزشی سخن دارد، اما سعی می‌کند به این مسائل با اشاره و نماد نزدیک شود، نه با ارائه جزئیات به گونه‌ای توصیفی و تصویری جست و جوی خصوصیات متضاد آن باشد:«فجاءته احداهما تمشی علی استحیاء قالت ان ابی یدعوک لیجزیک اجر ما سقیت لنا."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.