Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به نظریه رشد اخلاقی کالبرگ

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (10 صفحه - از 125 تا 134)

کلیدواژه ها :

رشد اخلاقی ،تحول اخلاقی ،رشد روان‌شناختی ،استدلال اخلاقی ،مراحل رشد اخلاقی ،روان‌شناسی اخلاق ،سطوح رشد اخلاقی

کلید واژه های ماشینی : نظریه رشد اخلاقی کالبرگ، کالبرگ، رشد اخلاقی، دیدگاه کالبرگ، مرحله، کالبرگ رشد اخلاقی، تبیین اجمالی دیدگاه کالبرگ، نظریه، دیدگاه، رشد روان‌شناختی

این نبشتار نخست به تبیین اجمالی دیدگاه کالبرگ درباره نحوه تحول و رشد اخلاقی می‌پردازد و سپس نکاتی نقدآمیز را در بررسی دیدگاه او بیان می‌کند. هدف از پژوهش بررسی و نقد دیدگاه کالبرگ درباره رشد اخلاقی با توجه به دیدگاه اندیشمندان دیگر می‌باشد. کالبرگ در تبیین رشد اخلاقی همه افراد، دنباله‌رو پیاژه است. دیدگاه پیاژه در زمره دیدگاه‌های شناختی قرار دارد و از این منظر، دیدگاه کالبرگ همانند دیدگاه اوست؛ اما تفاوت‌های مهمی نیز با دیدگاه وی دارد. کالبرگ رشد اخلاقی را به سنین بالاتر از دوازده سالگی نیز سریان می‌دهد. وی رشد اخلاقی انسان‌ها را در شش مرحله طبقه‌بندی می‌کند و رشد اخلاق را مترتب و موازی با رشد روان‌شناختی آنها می‌داند. این تبیین کالبرگ واکنش‌ها و پیامدهای مختلفی در محافل علمی به دنبال داشته است. از جمله یافته‌های پژوهش، نقدهایی است که در دیدگاه کالبرگ وجود دارد و به آنها کمتر توجه شده است.

خلاصه ماشینی:

"در این مرحله، فرد قادر است که خود را در جایگاه دیگران قرار دهد؛ از این‌رو، می‌تواند در See: Lawrence Kohlberg, "The Claim to MoralAdequacy of a Highest Stage of Moral Judgment", Journalof Philosophy 70 (Septamber 1973), pp. » مهم‌تر آنکه کالبرگ مدعی است که تنها کسانی که به مرحله شش رسیده باشند می‌توانند به این استدلال پرداخته و این معضل را حل کنند؛ چراکه استدلال اخلاقی در مرحله پنج، هرچند وجود ارزش‌های مستقل از جامعه را می‌پذیرد، نمی‌تواند به گونه‌ای رضایت‌بخش به این مهم بپردازد؛ زیرا افراد در این مرحله، اخلاق را اساسآ مبتنی بر توافق عقلانی برای تأمین بیشترین خیر برای بیشترین افراد می‌دانند و البته حق حیات را به منزله خیرهای مطلق و تغییرناپذیر تلقی می‌کنند. همچنان‌که از تأمل در این تبیین برمی‌آید، از نظر کالبرگ انسان‌ها زندگی خود را با منظری خودمدارانه آغاز می‌کنند و بر اثر تلاشی که برای حل تعارضات بسیار پیچیده زندگی انجام می‌دهند و نیز به دلیل قابلیتی که برای همدردی دارند، به رشد شناختی دست می‌یابند و از طریق این رشد اخلاقی از یک منظر اخلاقی دگرگرایانه یا دگرمحور برخوردار می‌شوند که همواره رو به گسترش است و به نمود کامل این منظر در مرحله ششم دست می‌یازد. 2. هرچند به نظر می‌رسد که کالبرگ رشد اخلاقی را به دنبال رشد روان‌شناختی می‌داند، اما وی معتقد است که توازی 1 میان مراحل شناختی و اخلاقی مطلق و کامل نیست؛ چراکه خود وی تصریح می‌کند: شخصی که در مرحله ادراک خاصی است، ممکن است در اخلاق یک یا چند مرحله پایین‌تر باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.