Skip to main content
فهرست مقالات

عدالت اجتماعی در بعد اقتصادی 4

نویسنده:

(12 صفحه - از 129 تا 140)

کلید واژه های ماشینی : اسلام، زکات، تأمین اجتماعی، زندگی، حق، دولت، بردگان، خدا، درآمد، جامعه

خلاصه ماشینی:

"در اصل بیست و نهم قانون اساسی‌ جمهوری اسلامی آمده است: برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی،بیکاری،پیری،از کار افتادگی،بی سرپرستی،در راه‌ ماندگی،حوادث و سوانح و نیاز به‌ (20)-اسلام در ابتدا برده‌داری را بطور کلی نفی نکرد،زیرا برده گیری شیوهء رایج دنیای‌ آن روز بود،اگر اسلام ممنوع می‌ساخت‌ دشمنان اسلام که مجاز به برده‌گیری بودند،از مسلمانان برده می‌گرفتند،ولی دست مسلمانان‌ به عنوان اقدام مشابه در برابر آنان بسته بود و طبعا به نفع کفار تمام می‌شد،بعلاوه اسلام‌ کشتن اسیران جنگی را بدون شرط مجاز نشمرده است‌ بنابراین یا باید اسیران جنگی را بدون شرط آزاد می‌ساخت یا از آنان عوض دریافت می‌نمود که‌ در قرآن به این دو راه اشاره شده است: فاما منا بعد و اما فداء(... آنگاه یا به‌ منت آزاد کنید یا به فدیه)(سورهء محمد(ص) آیهء 4) رهبر جامعهء اسلامی در مواردی به این دستور عمل کرده است اما در برخی موارد،آزادی‌ اسیران به صلاح اسلام و مسلمین نبود زیرا پس‌ از آزادی،در جنگ دیگری بر ضد مسلمانان‌ شرکت می‌کردند،نگاهداری آنان در اردوگاهها مانند امروز نیز هم امکان نداشت و هم هزینه و امکانات زیادی را می‌طلبید که در توان دولت‌ اسلامی نبود مضافا بر اینکه کفار در این موارد اقدام به برده گیری می‌کردند و باید با آنها مقابله به‌ مثل می‌شد،از این رو در این گونه موارد اسلام‌ برده داری را پذیرفت اما نوع رفتار با بردگان وهدف برده‌گیری را تغییر داد به گونه‌ای که‌ موجب تحول فکری و فرهنگی آنان در زندگی‌ طولانی،همراه مسلمانان گردید،از آنجا که‌ خانهء هر مسلمانی آموزشگاهی برای آشنایی‌ عملی با اسلام بود،هر برده‌ای که در اختیار مسلمانان قرار می‌گرفت تحت تأثیر افکار، عقاید،آداب و سنن مسلمانان واقع می‌شد و با دیدن رفتار شایستهء مسلمانان نسبت به خود به‌ تدریج اسلام را می‌پذیرفت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.