خلاصه ماشینی:
"میتوان گفت که جامعهشناسی دین دو مضمون یا مساله اصلی و کانونی دارد،یکی اینکه چرا باورداشتها و عملکردهای مذهبی یک چنین نقش تعیینکنندهای در فرهنگ و جامعه دارند؟و دیگر اینکه چرا این باورداشتها و عملکردها یک چنین صورتهای گوناگونی به خود گرفتهاند؟ و سپس انواع رهیافتها در جامعهشناسی دین از جمله پدیدار شناختی یا تاویلی،تقلیلگرایانه،واقعگرایی نمادین و نمیدانم گویی روششناختی را بررسی و دیدگاههای موافق و مخالف این رهیافتها را تبیین کرده است و در ادامه به مفهومشناسی دین با رویکردهای مختلف میپردازد.
)(ص 211) در فصل یازدهم ذیل عنوان«تابو و پرهیز مناسکآمیز»به چشم انداز کارکردگرایانه تابو پرداخته و نظریات فروید،براون و رهیافتهای اخیر مانند اشتاینر،مری داگلاس،گلوکمان اسکورپتسکی،زپاپورت، معرفی و نقد کتاب جامعهشناسی دین بیدلمن،وایتینگ،یانگ و کوهن را مورد بحث قرار میدهد و در پایان مینویسد:چنین میتوان نتیجه گرفت که مناسک بیگمان یکی از پیچیدهترین و متنوعترین صورتهای رفتاری بشراند.
» (ص 317) در فصل شانزدهم تحت عنوان«دین بهعنوان جبران»به طرح دیدگاه استارک ویین بریچ پرداخته و مینویسد:«استارک ویین بریچ میگوید که دین اساسا کوششی است برای برآوردن آرزوها و یا به دست آوردن پاداشها،آنها پاداش را بهعنوان هرچیزی در نظر میگیرند که انسان آرزویش را دارد و برای به دست آوردنش حاضر است نوعی خسارت را تحمل کند.
6. نظریات ارائه شده و تعاریفی که از دین شده و در این کتاب به آنها اشاره شده است اغلب تعاریف قدیمی هستند که عمدتا بنابر تعریف«تعریف»جامع و مانع نمیباشند و به قول مؤلف:«ظاهرا منظمترین کوششی که به تازگی در جهت ارائه نظریهء عام دربارهء دین انجام گرفته است کار استارک ویین بریچ میباشد."