خلاصه ماشینی:
"از سویی از آنجا که در میان آثار و نظریات جامعهشناسان متقدم و متأخر در زمینه جامعه شناسی دین همچون کنت،مارکس،زیمل،مالینفسکی و براون آثار و نظریات دو متفکر مشهور در این زمینه یعنی دورکیم و وبر از اهمیت و نمود بیشتری برخوردار است و دارای نظریات بنیانی و پایهای میباشد و در جامعه اسلامی ما بهویژه با بنیانی بودن پایههای دینی و مذهبی انقلاب اسلامی بررسی جامعهشناسانه دین و شناخت تئوریهای مطروحه در این زمینه از ضروریات میباشد؛لذا باتوجه به این امر که جامعهشناسی دین با دو قرن سابقه بهعنوان دانشی جوان محسوب میگردد و از طرفی بسیاری از آثار جامعهشناسان مشهور در این زمینه ترجمه نشده است و به تازگی در این چندسال اخیر شاهد ترجمه منابع و برخی از آثار مشهور از جمله کتاب"صور بنیانی حیات دینی"نوشته امیل دورکیم و کتاب"اخلاق پروتستانی و روح سرمایهداری"ماکس وبر بودهایم و به این منظور ضرورت مطالعه و تحقیق در این قلمرو را واجب شمردهایم.
یکی دیگر از یافتههای برگرفته از جامعه [ماکس وبر در رهیافت کلیاش دین را بهعنوان یک پدیده اجتماعی تحول بخشید و در آثارش سعی بر آن داشت تا ماهیت دین و نوع رفتار و انگیزش حاکم بر آن را تعیین کند به عبارتی دیگر نتیجه کلی که میتوان از تفکر وبر و نظریاتش دریافت در سوال رساله تحقیقاتی اش وجود دارد و آن این است که"آیا درک بشر از جهان هستی،و علایق دینیشان در قالب یک چنان چارچوب ادراکی میتواند مناسبات اجتماعی واکنشهای عینیشان را،به خصوص در حوزه کنش اقتصادی متأثر سازد"] شناسی دین که بعضی از صاحبنظران آن مورد توجه قرار دادهاند مربوط به"علم المعرفت"یا"شناختشناسی"میباشد."