خلاصه ماشینی:
"این امر از طریق آموزش بهینهء تخصص به شکل رسمی و غیر رسمی امکانپذیر است،قطعا دورههای آموزشی برگزار شده با وجود اساتید کارآمد،منابع مقتضی درسی و ایجاد انگیزهء فعالیت علمی میتواند کارشناسانی آبدیده و فعال و دلسوز را تربیت نماید، اما این آموزشها و دورههای رسمی و غیر رسمی زمانی در انطباق با شرایط فرهنگی و بومی جامعه میتواند عمل کند و کارشناسان را علاقمند به شرایط فرهنگی و دینی خود بارآورد که عناوین و سرفصلهای درسی مرتبط نیز در برنامهء درسی قرار گیرد و منابع درسی مرتبط برای بهرهبرداری اساتید مرتبط فراهم گردد.
در حال حاضر نگاهی به شرایط آموزش ارتباطات در کشور نشان میدهد که اگرچه پس از انقلاب این رشته مجددا به عنوان یک گرایش احیا شد و بیشتر از دروس علوم اجتماعی برای تربیت کارشناسان استفاده میشد،پس از تبدیل آن به عنوان یک رشته، همچنان دروس صرفا با رویکردی آموزشی و روش تخصصی و آنهم با ادبیات عمدتا خارجی و غیر بومی و بیتوجه به شرایط فرهنگی-دینی و فکری جامعهء ایرانی-اسلامی به ادامهء فعالیت پرداخت."