خلاصه ماشینی:
"بر این اساس لازم است سه رکن دانشگاه،بویژه جریانها و تشکلهای دانشجویی به تامل درباره نقش و رسالت تاریخی خود و مطالباتی که فراتر از یک لحظه خاص از حاکمیت سیاسی وجود دارد،بپردازند و طرحی ارائه کنند که در عین سیال بودن و گشودگی به روی تحولات زمانه،به تامین آزادی و حقوق برابر شهروندان،شکوفایی استعدادها و مهار خودسری حاکمان و مسئولیتناپذیری قشرهایی از هموطنان کمک کند.
در نشست سالانه اعضای دفتر تحکیم وحدت(طیف علامه طباطبایی)در آبانماه امسال،تدوین دو دسته مطالبات را پیشنهاد دادم و گفتم از دانشگاهیان انتظار میرود تصور خود را از وضعیت مطلوب نهاد دانشگاه به صورت یک مانیفیست،تدوین و منتشر کنند،فارغ از این که جناح حاکم با آن موافق باشد یا مخالف و حتی قوانین موجود با آن سازگار باشند یا خیر؟سپس توضیح دادم اگر چنین منشوری با بحث و بررسی همهجانبه و آزاد دانشگاهیان و صاحبنظران تهیه شود،میتوان امیدوار بود به گفتمان غالب دانشگاهیان کشور تبدیل شود.
نقش استادان و دانشجویان در نظام آموزشی و پژوهشی هر دانشگاه چیست؟آیا لازم است دانشگاهها حتی در رشتههای علوم انسانی و اجتماعی از نظام آموزشی واحدی پیروی کنند و دروس یکسانی ارائه دهند یا تدوین برنامه و دروس و نیز گرایشهای متفاوت در هر دانشگاه به سود گسترش علم و پژوهش و مدیریت کشور است؟ 3.
مهم نیست که طرفداران این منشور در یک انتخابات خاص،نامزدی ویژه با احتمال پیروزی داشته باشند،مهم آن است که نفس این حرکت (تدوین مطالبات صنفی و ملی)گام موثری در جهت ایجاد اجماع در جامعه مدنی برای استقرار دموکراسی همهجانبه است."