خلاصه ماشینی:
"[نگارگری امروز] باطن مهجور مانده مرتضی گودرزی(دیباج) (به تصویر صفحه مراجعه شود) آیا جدا کردن نگارگری از نقاشی معاصر ایران،در مجالس و مباحث مختلف،موجب انزوای بیشتر نقاشی سنتی نمیشود؟ قطعا تأثیرگذار است،ولی همهء آنچه بر نگارگری میرود نیست؛ چون اصولا هنجارهای تصویری یا ارزشهای پنهان و آشکار جاری در جامعهء کشور، بیش از آنکه به تقویت رشتهها و رویکردهای هنری- هنرهای سنتی یا نگارگری-بینجامد،به انزوای آن کمک میکند.
حایل قرار دادن معناگرایی افراطی نزد استادان معاصر نگارگری به چه منظور و مقصودی صورت میگیرد؟ البته این تأکید بر معناگرایی شاید کوششی است در جهت تأکید بر همان آداب و ضرورت درک آن،مانند نقاشی مصطلح عام(اتفاقا،در دورهء جدید،اغلب پیششرطی ندارد و هر روز شاهد صدها و حتا هزاران مورد آن هستیم که یکشبه ره صدساله طی میکنند!)مدافعین نگارگری-که به طور طبیعی استادان هستند-این معناگرایی را نه فقط در تجلی فرمان آن در تصویر،بلکه در قبل و حین عمل و اجرا و خلق اثر تأکید میکنند."