خلاصه ماشینی:
واژههای فرهنگ زندۀ امروز نیز به وفور درشعرهای امینپور دیده میشود و نشان میدهد که زبانشعر او برخاسته از زبان مردم است و از فرهنگ عامهتغذیه میکند نه از لغتنامهها،به همین دلیل،باواژههایی در شعر او مواجه میشویم که در نظر اول،غیر شاعرانه مینمایند اما وقتی که این واژهها را در بافتکلی شعر و در نسبت با دیگر واژهها بررسی میکنیم،درمییابیم که این چگونگی برخورد شاعر با واژههاست کهشاعرانه یا غیر شاعرانه بودن آنها را تعیین میکند،واژههایی مثل:خرت و پرت،پوشۀ مدارک اداری،برگۀحقوق،بلیت،دانشگاه،شناسنامه،و...
شاید دلیل این امر،جز این نباشد که وزن درشعرهای امین پور،درونی شده است،چرا که زبان شعر اواز زبان گفتار مایه میگیرد و با ساختار زبان عامیانه،نسبتی نزدیک دارد،وزن را در خود حل میکند و آن راقسمتی لا یتجزی از ساختار خود ممتنع است و میتواند موجبگریز خوانندگان ظاهرا سختگیری شود که که با پیشزمینههای ثابت ذهنی و در عین حال،سهلانگارانه با شعر مواجه میشوند و سادگی را بر نمیتابند وبرای نکات و دقایق شاعرانه اهمیتی قائل نیستند.
در دو مجموعۀ آینههای ناگهان(دفتر یکو دو)،ما با شاعری مواجه میشویم که«هم آرزویدوردست تحرک،در دیدگان کاغذیش آب میشود»،وهم امیدی معصومانه همچون آتش شمعی رو بهسکوت،در دل او به آرامی شعله میکشد: {Sخستهام از آرزوها،آرزوهای شعاری#شوق پرواز مجازی،بالهای استعاری#لحظههای کاغذی را روز و شب تکرار کردن#خاطرات بایگانی،زندگیهای اداری#آفتاب زرد و غمگین،پلههای رو به پایین#سقفهای سرد و سنگین،آسمانهای اجاری#با نگاهی سر شکسته،چشمهایی پینه بسته#خسته از درهای بسته،خسته از چشمانتظاری#عاقبت پروندهام را با غبار آرزوها#خاک خواهد بست روزی،باد خواهد برد،باری10S}اما این«لحظههای کاغذی»،آنقدر مقتدر نیستندتا شاعر را بکلی ناامید کنند و او را به مرداب تردیدیبیامان بسپارند: {Sسرا پا اگر زرد و پژمردهایم#ولی دل به پاییز،نسپردهایمS}{Sاگر دل دلیل است،آوردهایم#اگر داغ،شرط است ما بُردهایم#اگر دشنه دشمنان،گردنیم#اگر خنجر دوستان،گردهایم#دلی سر بلند و سری سر به زیر#از این دست،عمری به سر بردهایم11S}قیصر امین پور،شاعری درد آشناست؛شاعری کهمرثیهخوان زمان و زمین خویشتن است و انسان بودن وانسانزیستن را مهمترین اصل شاعری میداند ومعتقد است که: «سرودن،یک فعل مجهول است،نه از آن روی کهفاعل آن معلوم نیست،بلکه از آن روی که فاعلحقیقی آن معلوم نیست.