Skip to main content
فهرست مقالات

ساختار زبان شعر امروز

نویسنده:

(4 صفحه - از 32 تا 35)

خلاصه ماشینی:

"توجه به زبان شعر فارسی هر چند درگذشته نمونه‌هایی دارد اما هرگز جنبۀ عام و تخصصی وعلمی دقیق نیافته است؛زیرا بیشتر متوجه مباحثمنطقی دلالت الفاظ بر معانی می‌شد که این هم چندانگسترده در ادبیات مورد بحث قرار نمی‌گرفت و نهایتابیشتر مربوط به اصول فقه و منطق می‌شد. از این به بعد بحث در این کتاب کمی جالب‌ترمی‌شود که فعلا کاری به آن ندارم اما ببینید که شمسقیس چگونه بدون داشتن هیچ دلیل و صرفا به خاطرتمایل به عروض عرب و زبان عربی به رد کردن آنپرداخته و حتی به خود زحمت نداده که احتمال بدهدممکن است لهجه‌های دیگری هم موجود باشد. » از زاویه‌ای که ایشان نگریسته‌اند،مطلب کاملادرست است؛اما من می‌خواهم بگویم که اولا این شعراست و گاهی در زبان تصرفاتی می‌کند و ثانیا بدوندر نظر گرفتن تصرف در زبان،فقط به دلیل شعر بودن،از دیدگاهی دیگر نیز می‌توان بدان نگریست؛یعنی اینکه به قول رولان بارت باید بتوانیم جاهای خالی ونوشته نشده را بخوانیم. در اینجا باید بگویم که اولا این ساخت جملۀمازندرانی هیچ ارتباطی به بحث مربوط به اضافۀگسسته(من دلم گرفته)ندارد؛زیرا اصولا ساختار ترکیباضافی در زبان‌هایی مثل مازندرانی و گیلکی براساستغییر جای مضاف و مضاف الیه نسبت به فارسی است؛یعنی مضاف الیه اول می‌آید و پس از آن مضاف آوردهمی‌شود. از طرف دیگر باید توجه داشتکه این نوع اضافۀ گسسته به هیچ ترتیبی در زبان‌هایمازندرانی و گیلکی امکان ساخت در زبان ندارد؛زیرا درای زبان‌ها ضمیر متصل اضافی اصلا وجود ندارد و این(به تصویر صفحه مراجعه شود)&%02913AMKG029G% دسته ضمایر پیش از اسم می‌آیند و پس از اسمامکان ظهور ندارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.