Skip to main content
فهرست مقالات

معماگویی و فقدان اسطوره گرایی در شعر عصر صفوی

نویسنده:

(4 صفحه - از 14 تا 17)

کلید واژه های ماشینی : شعر عصر صفوی ،اسطوره ،شعر ،اسطوره گرایی در شعر عصر ،فارسی ،فقدان اسطوره گرایی در شعر ،هنر ،ادبی ،فن ،ذهن ،معنی ،لذت ،آرزوی ،انسان ،حسی ،مفاهیم ،نقاشی ،ایران عصر صفوی ،جهان ،اصطلاحات ،نقاشی عصر صفوی ،فن معما در قرن ،اسطوره و معما ،معما و لغز ،هنر صفوی ،میان اسطوره و معما ،تهران ،شعر فارسی ،شاعران و هنرمندان عصر صفوی ،شعر سبک هندی جای اسطوره

خلاصه ماشینی:

"4)اسطوره و مهما:معما از آن جهت که یک کلمهاست و مفهومی پنهان در خود دارد به اسطوره شبیهاست،زیرا در اساطیر نیز مفاهیم و مظاهر طبیعی ونیازها و آرزوهای قومی و ملی در قالب یک شخصیتانسانی یا مادی تجسم پیدا می‌کند. در ذیل بهپاره‌یی از این وصف‌ها اشاره می‌کنیم:اسطوره معما-شکلی است که پاسح می‌دهد-شکلی است که می‌پرسد -پرسش و پاسخ را در خود دارد-خواهان پاسخ است -در آن انسان با جهان نسبت دارد-انسان با دیگر انسان نسبت دارد -می‌کوشد تا جهان را به یاری گونه‌ای پیش‌بینی پیامبر گونهباز شناسد-از انسان دیگر چیزی می‌پرسد،یکی داناست و دیگری می‌کوشد دانایی را بیابد -پویاست،فعال و دوام‌پذیراست-پذیر و منفعل است به یککلمه ختم می‌شود -آزادی بخش است-محدود کننده است -جهانی خاص را می‌آفریند-پاسخ آن یک کلمه است -هدفش کشف حقیقت است-هدف آن کشف واقعیتیپوشیده است14 می‌توان برگفته‌های یولس افزود که:-اسطوره محصول روحیه‌ی جمعی است-معما حاصلاندیشه‌ی فردی است -آدمی را با گذشته و آینده پیوند می‌دهد-شخص را در لحظه‌ایفارغ از گذشته و آینده غرق می‌کند... شعر عصر صفوی نیز همینویژگی نقاشی این عصر را دارد و در جست‌وجویخواننده‌ی لذت طلب است نه معنی پژوه. عناصر جمال‌شناسی شعر این عصر را از ابیاتطالب می‌توان استنباط کرد: {Sچو در مجموعه‌ی اشعار شادابش نظر کردم#به روی صفحه جوش چشمه‌های نور را دیدم#به هر یک مصراع پرمعنی‌اش چون دیده بگشادم#به سیر یک خیابان،صدهزاران حور را دیدم#به گرداگرد رخ پوشیدگان معنی بکرش#به دل نزدیکی الفاظ دورادور را دیدم#به روی بالش هر نقطه از اوراق دیوانش#س ژولیده‌ی صد لعبت مخمور را دیدم#چو کردم دیده را باریک‌بین در دقت فکرش#خیال جنبش مژگان چشم مور را دیدمS}کلیات طالب آملی(ص 708)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.