Skip to main content
فهرست مقالات

معماگویی و فقدان اسطوره گرایی در شعر عصر صفوی

نویسنده:

(4 صفحه - از 14 تا 17)

کلید واژه های ماشینی : شعر عصر صفوی، اسطوره، شعر، اسطوره گرایی در شعر عصر، فارسی، فقدان اسطوره گرایی در شعر، هنر، ادبی، فن، ذهن

خلاصه ماشینی:

"4)اسطوره و مهما:معما از آن جهت که یک کلمهاست و مفهومی پنهان در خود دارد به اسطوره شبیهاست،زیرا در اساطیر نیز مفاهیم و مظاهر طبیعی ونیازها و آرزوهای قومی و ملی در قالب یک شخصیتانسانی یا مادی تجسم پیدا می‌کند. در ذیل بهپاره‌یی از این وصف‌ها اشاره می‌کنیم:اسطوره معما-شکلی است که پاسح می‌دهد-شکلی است که می‌پرسد -پرسش و پاسخ را در خود دارد-خواهان پاسخ است -در آن انسان با جهان نسبت دارد-انسان با دیگر انسان نسبت دارد -می‌کوشد تا جهان را به یاری گونه‌ای پیش‌بینی پیامبر گونهباز شناسد-از انسان دیگر چیزی می‌پرسد،یکی داناست و دیگری می‌کوشد دانایی را بیابد -پویاست،فعال و دوام‌پذیراست-پذیر و منفعل است به یککلمه ختم می‌شود -آزادی بخش است-محدود کننده است -جهانی خاص را می‌آفریند-پاسخ آن یک کلمه است -هدفش کشف حقیقت است-هدف آن کشف واقعیتیپوشیده است14 می‌توان برگفته‌های یولس افزود که:-اسطوره محصول روحیه‌ی جمعی است-معما حاصلاندیشه‌ی فردی است -آدمی را با گذشته و آینده پیوند می‌دهد-شخص را در لحظه‌ایفارغ از گذشته و آینده غرق می‌کند... شعر عصر صفوی نیز همینویژگی نقاشی این عصر را دارد و در جست‌وجویخواننده‌ی لذت طلب است نه معنی پژوه. عناصر جمال‌شناسی شعر این عصر را از ابیاتطالب می‌توان استنباط کرد: {Sچو در مجموعه‌ی اشعار شادابش نظر کردم#به روی صفحه جوش چشمه‌های نور را دیدم#به هر یک مصراع پرمعنی‌اش چون دیده بگشادم#به سیر یک خیابان،صدهزاران حور را دیدم#به گرداگرد رخ پوشیدگان معنی بکرش#به دل نزدیکی الفاظ دورادور را دیدم#به روی بالش هر نقطه از اوراق دیوانش#س ژولیده‌ی صد لعبت مخمور را دیدم#چو کردم دیده را باریک‌بین در دقت فکرش#خیال جنبش مژگان چشم مور را دیدمS}کلیات طالب آملی(ص 708)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.