Skip to main content
فهرست مقالات

در غربت ادبیات معاصر

نویسنده:

(5 صفحه - از 30 تا 34)

خلاصه ماشینی:

"»(ص 14) خود ایشان نیز در کتاب برکران بیکران به همینشیوه عمل کرده‌اند به چند نمونه از خیل موارد بسیاردقت فرمایید:«ادیب الممالک قصیده سرایی زبان‌آور ودر این فن از مفاخر شاعران دورۀ مشروطیت است کهچیرگی او برفنون ادب و تاریخ و... مؤلف در مقدمه ملاک گزنیش شاعران را شهرتو محبوبیت آنان در میان مردم بیان کرده است در حالیکهخوانندگان باید قضاوت کنند که در ادبیات معاصر وبررسی آن باید به افراد فوق‌الذکر اولویت داد یا به دکترخانلری و مصفا و پروین دولت‌آبادی؟ علاوه از این ایشان در پایان کتاب برای آن کهکسی گله‌مند نباشد فهرستی از شعرای دیگر نیز آوردهکه اغلب یاران جلسات شعرخوانی ایشان است وشاعران زیر را کاملا از قلم انداخته‌اند:احمد رضا احمدی،منصور اوجی،باباچاهی،بیژن جلالی،محمدحقوقی،نصرت رحمانی،یدالله رویایی،محمد زهریمحمد علی سپانلو،اسماعیل شاهرودی،سیاوشکسرایی،جواد مجابی،علی موسوی گرمارودی،منوچهری نیستانی،حمید مصدق و... ولی به داشتن تعبیر بکر وتازه و بی‌سابقه و بی‌نظیری در نوع خود توصیف شود؟» (ص 169)کاش نمونه‌هایی از سکته‌ها و سستی‌هایتاریک و ناملایم از افسانه را نشان می‌دادند تا ببینیمسستی تاریک و ناملایم یعنی چه؟ و در پایان کتاب«آخرین اثر او[نیما]در این سال‌هابه نام«افسانه»با آن که از بافت استوار و توانایی زبان وحسن پیوند بهرۀ چندانی نداشت،به سبب شیوۀ گفت وگویی که در آن به کار رفته بود،توجه گروهی ازبازماندگان نوجویان را به خود جلب کرد و چنان کهطبیعت برخود جامعۀ جوان است که هر چیز تازه‌ای رابی‌آن که دربارۀ آن بیندیشند و آن را ارزیابی کنند،آنچنان که دربارۀ این اثر که با همه سستی پیوند ولغزش‌های دستئری،نوآوری‌های آن را بارها در اشعاردهخدا،لاهوتی،عشقی و حتی نوگرایان افراطی پیشاز او دیده بودند،به هیاهو پرداختند که آن را«ما نیفستشعر نو»و سراینده آن را«شاعر افسانه»نیامدند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.