چکیده:
هدف: این تحقیق با هدف بررسی و مقایسه رابطه بین شیوههای فرزندپروری مادران و عزت نفس دانشآموزان دختر ناشنوا و شنوا در مقطع متوسطه شهر تهران، انجام پذیرفته است . روش: روش تحقیق توصیفی با تأکید بر همبستگی است و نمونه آماری شامل 69 دانشآموز دختر ناشنوا و 82 دانشآموز دخترشنوای مقطع متوسطه و مادران هر دو گروه بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه عزتنفس کوپراسمیت و پرسشنامه شیوههای فرزندپروری بامریند استفاده شد و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری t استودنت برای گروههای مستقل و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین شیوههای فرزندپروری مادران دانشآموزان ناشنوا و شنوا تفاوت معناداری وجود ندارند( 01/0 (P< بیشتر مادران هر دو گروه نمونه از شیوه فرزند پروری مقتدرانه بهره میگیرند. بین عزت نفس دانشآموزان ناشنوا و شنوا تفاوت معنادار وجود دارد( 01/0 (P<، بین شیوه فرزندپروری مقتدرانه مادران با عزتنفس فرزندان در هر دو گروه ناشنوا و شنوا رابطه مثبت و معنادار وجود دارد( 05/0 (P<. نتیجهگیری: از آنجا که یافتههای پژوهش حاکی از وجود رابطه مثبت و معنادار بین شیوههای فرزند پروری و عزت نفس دانشآموزان ناشنواست، ارائه آموزشهای لازم به والدین این دانشآموزان برای رابطه بهتر و مؤثرتر با آنها، ضرورتی موکد است.
Objective: The aim of this study was to compare the relationship between mothers’ parenting styles and self-esteem in high school girl students with and without hearing loss in Tehran.
Method: 59 high school girl students with and 82 without hearing loss were recruited and Coopersmit’s self-esteem، and Baumrind’s parenting styles questionnaires were used to collect the data.
Results: No significant difference was observed between mothers’ parenting styles in the two groups. There exists a significant difference between students with and without hearing loss selfesteem.
Conclusion: This study provides evidence about maternal parenting styles and self-esteem in students with hearing loss.
خلاصه ماشینی:
یافتهها الف-یافتههای توصیفی (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) ب)یافتههای مربوط به فرضیات پژوهش: فرضیه اول:"بین شیوههای فرزندپروری مادران دانشآموزان شنوا و ناشنوا تفاوت وجود دارد.
" (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که در جدول فوق مشاهده میشود،با 99 درصد اطمینان میتوان گفت، شیوههای فرزندپروری مادران دانشآموزان شنوا و ناشنوا با یکدیگر تفاوت ندارد.
فرضیه سوم:"بین شیوههای فرزندپروری مادران دانشآموزان ناشنوا و شنوا و عزت نفس فرزندان آنها رابطه وجود دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که در جدول 01 ملاحظه میشود،مقدار همبستگی محاسبه شده میان دو شیوه فرزندپروری استبدادی و سهلگیرانه مادران و عزتنفس دانشآموزان شینوا از نظر آماری معنادار نیست،اما با 59 درصد اطمینان میتوان گفت که میان شیوه فرزندپروری اقتداری مادران و عزتنفس دانشآموزان شنوا رابطه مثبت وجود دارد.
نتایج آزمون این فرضیه نشان داد که شیوههای فرزندپروری مادران دانشآموزان شنوا و ناشنوا با یکدیگر تفاوت ندارد و هردوگروه از مادران یاد شده در تعاملات خود با فرزندانشان بیشتر از شیوه مقتدرانه سود میجویند.
فرضیه 3)بین شیوههای فرزندپروری مادران دانشآموزان ناشنوا و شنوا و میزان عزتنفس فرزندان آنها،رابطه وجود دارد.
نتایج حاصل از آزمون این فرضیه نشان داد که بین شیوه فرزندپروری مقتدرانه دانشآموزان ناشنوا و شنوا و عزت نفس فرزندان آنها رابطه مثبت و معنادار وجود دارد؛ به این معنا که هرقدر شیوه فرزندپروری مادران هردوگروه نمونه مقتدرانهتر باشد، عزتنفس فرزندانشان نیز بیشتر خواهد بود.
بررسی تفاوت رشد اجتماعی دانشآموزان شنوا و ناشنوای پسر 01-7 ساله مشهد،پایاننامه کارشناسی ارشد،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.