Skip to main content
فهرست مقالات

چشم اندازی از جهانی زنانه

نویسنده:

(2 صفحه - از 48 تا 49)

کلید واژه های ماشینی : داستان، زن، سارا، خواننده، سهراب، شخصیت، راوی، جهانی زنانه، اجتماعی، انگیزۀ، بیست داستان، شخصیت داستان، جوانی، بیان، شخصیت سارا، قالب داستان بیان، سهراب و سارا، ذهن، مجموعه، نویسندۀ زن ایرانی، بیست نویسندۀ، قالب داستان بیان‌شده، اثر، انسان، مجموعه تنهاراوی داستان، هویت خاص زنانه، مفهوم، مفهوم اجتماعی، سارا بیان‌شده، زمان

خلاصه ماشینی: "داستان‌های دستۀ اول یک بعدی هستند و هر چهدر آنها جستجو کنیم یک معنا بیشتر نمی‌توانیمبرایشان تصور شویم،اما داستان‌های دستۀ دومحداقل دو لایه دارند،لایه روئی همان چیزی است کهمی‌توان آن را به کمک خلاصه کردن بیان کرد و لایۀزیرین گشوده شدن معنای دیگری سوای معنایظاهری آن است. می‌تواندریافت که ورای این پندارها عملا در گذشته کار خاصیبرای رفع دلتنگی و دل‌نگرانی‌های مادرش انجام ندادهاست،پس می‌توان امکان دیگری را متصور شد و آناین است که بیشتر از آنچه که برای مرگ مادرشمتأسف باشد برای تنها ماندن خود متأسف است. گاه خوانده‌ایم که برخی از نویسندگان و شاعرانادعا می‌کنند برای دل خودشان می‌نویسند،باید از چشم اندازی از جهانی زنانه فهیمه جعفری ایشان پرسید پس چه لزومی برای چاپ این گونه آثاراحساس می‌کنند؟چرا دست‌نویس اثرشان را در کشومیزشان نمی‌گذارند؟زمانی که کتابی چاپ و به بازارعرضه شد دیگر اختیارش از دست نویسنده خارج شده ودر تملک خواننده قرار گرفته است. وقتی در داستانی ابهام و ایهاموجود داشته باشد راه برای تأویل‌های متفاوت گشودهمی‌شود و خواننده را از منفعل بوده خارج می‌کند و درکشاکش متن قرار می‌دهد. درداستان«پشت به خورشید»همانطور که اشاره کردیمشخصیت پردازی دقیقی صورت نگرفته است به همینسبب ما از دلایل ناراضی بودن شخصیت داستان درهمۀ مقاطع سنی که باعث می‌شود او به گذشته‌اش پناهببرد مطلع نمی‌شویم و بیشتر از آنچه که فردیت ویژهشخصیت‌ها مطرح باشد،خطابه‌ای اجتماعی مطرحاست که آن هم خیلی کلی بیان شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.