Skip to main content
فهرست مقالات

دو رساله فلسفی...

نویسنده:

(2 صفحه - از 56 تا 57)

کلید واژه های ماشینی : اخلاق ،عصر صفوی ،فلسفه ،رساله فلسفی ،فلسفه اخلاق ،حکمای ،ملا صدرا ،دینی ،عربی ،تعلیقات ،قول صاحب ریاض العلماء ،ماهیت ،کتاب ،قوام‌الدین ،رسالۀ فارسی تعلیقات ،مصحح ،زبان ،واجب‌الوجود ،ریاض العلماء میرزا ،ادبیات ،عصر رونقعلوم دینی ،استاد ،مکتب ملا صدرا ،مکتب رجبعلیتبریزی با مکتب ملا ،علوم دینی ،فارسی تعلیقات به کوشش علی ،دو رساله ،قوام‌الدین رازیتصحیح و تعلیق ،عربی زبانحتی اهل فلسفه ،قوام‌الدین شاگرد

خلاصه ماشینی:

"نخست برای آنکه نظر قشریون به فلسفه وفیلسوفان در عصر صفوی روشن شود به نکاتی ازریاض العلماء میرزا عرد الله افندی-شاگرد مجلسیدوم-که سالها پیش در مجله نشر دانش نوشته‌ایماشاره می‌کنیم:میرزا عبد الله در مورد آمیرزا حکیم یزدی با آنکه مهارتش را در«علوم تعلیمی»(-ریاضیات)ستوده،می‌نویسد:«به خاطر تیمن به ورع و پارساییوی ذکرش در این کتاب آمده است»(197/2)دربارهسید ابراهیم بن میرزا حسن همدانی مشهوربه قاضی‌زاده صاحب شرح بر کتب ابن سینا و خواجهنصیر می‌نویسد:«آشنا به مسائل شرعی و اقوال فقهانبود و از خون احتراز نمی‌کرد بلکه مسجد را بدانمی‌آلود»(9/1)و این سید ابراهیم کسی است که خودصاحب ریاض العلماء از قول شیخ بهایی نامی بسیاراحترام‌آمیزی خطاب به او نقل کرده است(11/1)دربارۀمولی حسن دیلمانی می‌نویسد:«در علوم حکمی واردبود اما از علوم دینی بهره‌ای نداشت،دوستار حکیمان وصوفیان و مدافع و توجیه‌گر اقوال ایشان بود و بر همیناعتقاد بمرد در حالی که دماغش مختل شده بود»(184/1)و در مورد حسین بن ابراهیم تنکابین شاگردملا صدرا می‌نویسد:«گرایش غالبش به حکمت بود وغیر از آن چیزی نمی‌دانست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.