Skip to main content
فهرست مقالات

نقد و بررسی آراء آلن چالمرز

نویسنده:

(4 صفحه - از 30 تا 33)

کلید واژه های ماشینی : چالمرز ،علم ،نسبیتی ،لاکاتوش ،علم‌شناسی ،معرفت ،نقد ،نظریه ،منطق ،رأی ،کوهن ،بررسی آراء آلن چالمرز ،بازسازی عقلانی تاریخ علم ،امکان بازسازی عقلانی تاریخ علم ،دیدگاه علم‌شناسی توصیفی ،دیدگاه ،ابطال‌گرائی ،فای‌رابند ،تاریخ علم ،تاریخ علم وارد حوزه علم‌شناسی ،نسبیت‌گرائی ،دانشمندان ،نقد و بررسی آراء آلن ،منطق نسبیتی ،عینی ،کتاب ،رشد ،علم‌شناسی لاکاتوش تبیین ،بازسازی عقلانی معرفت علمی ،معیار

خلاصه ماشینی:

"این تحقیقات از یک سو روشن ساخت که علم بر هیچ پایه مطمئن و محکمی استوار نیست و تحت هیچ شرایطی نمی‌توان از اثبات نظریه علمی صحبت نمود و از سوی دیگر آشکار شد که حتی الامکان ابطال قطعی نظریات علمی نیز وجود ندارد و همین امر کار بازسازی عقلانی و منطقی علم را با مشکلی جدی رو به رو ساخت و عده‌ای را بر آن داشت تا قید روش‌اندیشی را در قلمرو علوم بزنند و به این ترتیب نوسان میدان دو دیدگاه تاریخی و منطقی در علم‌شناسی آغاز شد. این دیدگاه تمام توان خود را مصروف«بازسازی عقلانی»تاریخ علم می‌کند زیرا به این اصل متافیزیکی اعتقاد و ایمان دارد که رشد تاریخ علم حاصل رشد معرفت علمی است و چون معرفت علمی قابلیت بازسازی عقلانی را دارد، لذا می‌توان به امکان بازسازی عقلانی تاریخ علم نیز مؤمن بود و به این ترتی عنصر تاریخ علم وارد حوزه علم‌شناسی تحلیلی شده و به تفحصات آن ماهیت پسینی می‌دهد و آنان را یاری می‌کند تا علم واقعا موجود را مورد بررسی تحلیلی قرار دهند و نه علم ایده‌ال را. اگر این نظر چالمرز را درباره کوهن بپذیری که:به عقیده کوهن به تعداد پژوهشگران در هر حوزه نظریه وجود خواهد داشت و هر نظریه‌پرداز ناگزیر است که از نو آغاز کند و رهیافت ویژه خود را توجیه نماید، در این صورت به دو نتیجه مهم می‌رسیم:اول اینکه نقادی ضرورت و اهمیت خود را از دست می‌دهد، زیرا مبنای مشترکی برای نقادی وجود نداشته و ابر نسبیت تمام آسمان علم‌اندیشی را می‌پوشاند و دوم اینکه فرایند علمی به گسست معرفتی دچار شده امر رشد معرفت و رشد علوم معنی و مفهوم خود را کاملا از دست می‌دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.