Skip to main content
فهرست مقالات

ایماژ، استعاره، نماد (1)

نویسنده:

(4 صفحه - از 36 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : استعاره، ایماژ، نماد، ادبی، شاعر، قرینه، تصویر، کلام، مجازی، شعر

خلاصه ماشینی:

"توجه به چگونگی این نحوه پرورش هنری- تصویری و کلام، در بیت زیر نیز، قابل بررسی است: شعر خونبار من ای باد بدان یار رسان که به مژگان سیه بر رگ جان زد نیشم 9 «حافظ» علاوه بر استعاره‌های مکنیه تخییلیه به کارگرفته شده در بیت، آن‌چه که کلام فوق را به نهایت برجستگی رسانده است، استعاره تبعیه«خونبار» 10 است که با سازگارهای«رگ»و«نیش»یا«نشتر»در بالاترین حد ممکن، پرورده و تقویت شده و قرینه بسیار خفی معنایی، ذهن را از«محور همنشینی»به«محور جانشینی»و کشف مستعارله، هدایت می‌کند و درک معنای مجازی استعاره را ممکن می‌سازد. «گل سرخ»بر گل سرخ واقعی دلالت می‌کند و شناسایی راز خلقت آن، می‌تواند مورد توجه باشد؛هیچ قرینه‌ای واژگانی و حتی قرینه معنوی نیز، ذهن ما را هدایت نمی‌کند به این که نتیجه بگیریم که گل سرخ، در محور جانشینی کلام، معنایی مجازی دارد ولی در فضای حاکم بر کلام، چیزهایی وجود دارد که معناهایی را بیشتر از آنچه که هست، طلب می‌کند و به ما اجازه نمی‌دهد فقط به معنی واقعی واژه دلخوش باشیم و یا به عبارت دیگر، آگاهی بر زمینه‌های فکری و نگرش شاعر به ما می‌گوید که پشت این واژه معناهای دیگری نیز، نهفته است؛مثلا:زیبایی، حقیقت، ذات خداوند، آفرینش، عشق و... به غیر از یک یا چند استعاره مکنیه تخییلیه، قرینه‌ای خاص در محور همنشینی کلام، ذهن ما را به معناهای مجازی در محور جانشینی هدایت نمی‌کند ولی با توجه به نگرش و فرهنگ شاعر و مقتضای حال زمان، مکان و مخاطب، می‌توانیم از واژگان نمادین به کار گرفته شده در اثر، تعابیر دیگری غیر از واقعیت داشته باشیم؛مثلا: «برف شبانگاهی»و«سرمای دی ماهی»را می‌توان فضای حاکم بر جامعه در هر زمان خاص، احساس درونی شاعر، روابط حاکم میان انسان‌ها و..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.