Skip to main content
فهرست مقالات

نقد بدیع

نویسنده:

(4 صفحه - از 44 تا 47)

کلید واژه های ماشینی : جناس، بدیع، صامت، جناس مرکب، هجا، مصوت، سجع، واژه، جناس تام، کتاب، اسلوب الحکیم، زبان، لفظی، تعریف، بسیط، صامتها و مصوتها، بخش بدیع معنوی، مثال، واژه بسیط، نقد بدیع، گور، جناس لفظ، بخش بدیع لفظی‌اند، واژه مرکب، تعریف جناس تام، نای بی‌نوا، بدیع لفظی، کلام صنعت اسلوب الحکیم، جناس لفظ نام، جناس اختلاف مصوت بلند

خلاصه ماشینی: "اساس اسلوب الحکیم بر جناس تام است، لفظی در دو پاره از کلام به دو معنی مختلف به کار می‌رود: گفتمش باید بری نامم زیاد گفت آری می‌برم نامت ز یاد فرصت شیرازی مقصود گوینده این است که باید نام مرا زیاد بر زبان جاری سازی، اما مخاطب چنین وانمود کرده است که گوینده می‌گوید باید نام مرا فراموش کنی. »اشکالی را پدید می‌آورد که این اشکال ناشی از آن است که نویسنده نتوانسته تکلیف بیت: گفتمش باید بری نامم زیاد گفت آری می‌برم نامت ز یاد را برای خواننده کتاب مشخص کند زیرا یک بار آن را به عنوان مثال و شاهد شعری برای جناس مرکب در بخش بدیع لفظی می‌آورد و بار دیگر در بخش بدیع معنوی ضمن آوردن آن به عنوان شاهد شعری برای صنعت اسلوب الحکیم با این ادعا که:«اساس اسلوب الحکیم بر جناس تام است. بنابراین لازم است که جمله‌ها و عبارتهای بخش اسلوب الحکیم از نظر واژگانی و مکانی تغییراتی اندک به شرح ذیل پیدا کنند: «اسلوب الحکیم آن است که جمله‌ای را برخلاف مقصود گوینده حمل کند و بنا به دریافت نادرست خود پاسخ دهند؛مانند بیت: گفتمش باید بری نامم زیاد گفت آری می‌برم نامت ز یاد مقصود گوینده، این است که باید نام مرا زیاد بر زبان جاری سازی اما مخاطب چنین وانمود کرده است که گوینده می‌گوید:باید نام مرا فراموش کنی."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.