Skip to main content
فهرست مقالات

«سگدید» رانش اهریمن

نویسنده:

(6 صفحه - از 54 تا 59)

کلید واژه های ماشینی : سگدید ،جسد ،زرتشتیان ،نماد ،اساطیر ،دین ،جانور ،دین زرتشتی ،ایران باستان ،سگ گله ،وندیداد ،انسان ،ایرانیان ،بدن ،رانش اهریمن ،مرده ،دین زرتشتی سگ ،خوراک ،سگ شکاری ،بندهشن هندی ،مردم ،مرگ ،سگ بدن جسد ،اساطیر ایرانی ،سگ ولگرد ،سگ خانه ،دنیا ،فرگرد ،دین ایران باستان ،سگ آبی

خلاصه ماشینی:

"حتا خدایان در قالب حیوانات مجسم شده و یا ویژگی آن‌ها را پذیرفته و به وجهی ارتباط خود را با آن‌ها حفظ کرده‌اند؛ گویی در این صورت‌گری خدایان بهتر جلوه‌گر می‌شوند چرا که در هر فرهنگی، هر حیوانی نماد یک ویژگی اخلاقی انسانی است:در فرهنگ ما شیر، نماد شجاعت« گربه، نماد ریاکاری؛موش، نماد ترس و سگ، نماد وفاداری است و اگر در ترکیبی نیم‌تنه‌ی یک انسان با نیم‌تنه‌ی یک حیوان خاص بیامیزد، مفهوم نمادین آن حیوان ویژگی آن انسان را به بیننده القا می‌کنند. بر طبق شاهنامه‌ی حکیم فردوسی نیز دیوان در مازندران، سرزمین شمالی کشور می‌زیستند: ابا لشکر گشن و گرزن گران نکردند آهنگ مازندران که آن خانه‌ی دیو افسونگرست طلسم است و ز بند جادو درست مران را به شمشیر نتوان شکست به گنج و به دانش نیاید به دست هم آن را به نیرنگ نتوان گشاد مده رنج و گنج درم را به باد همایون ندارد کسی آن‌جا شدن وز ایدر کنون رأی رفتن زدن 39 باری، پس از آن که جسد را بر زمین گذاشتند، دایره‌یی بر گرد آن می‌کشیدند و هفت شمع در این مکان که معمولا نمازگاه بوده است روشن می‌کردند. در «زادسپرم»به این مطلب اشاره شده و دلیل متلاشی شدن جسد به وسیله‌ی حیوانات نیز ذکر گردیده است: «زرتشت از اهورامزدا می‌پرسد:آن که بگذشت و بمرد و سگ و پرنده تن او را از هم متلاشی کرد و گرگ و کرکس ببرد چگونه دوباره به هم رسند؟ ..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.