خلاصه ماشینی:
"در مورد هنر بصری قرآن به عنوان اساس هنرهایبصری اسلامی و ارتباط قرآن با هنرهای بصری اسلامیتوضیحاتی بفرمایید؟ معمولا به عنوان دلیل و عامل رشد و تکامل اعجابانگیزنقوش تجریدی گیاهی و هندسی که برای تزیین صفحات کتابآسمانی در قرآنهای خطی به کار میرود، در کتب و مقالات هنریتوضیح میدهند که تحریم تصویر انسان و جانوران، به جهتمبارزه قطعی و ریشهای با بتپرستی در آغاز اسلام و به کار انداختنذوق هنرمندان در مسیر جایز، یعنی استفاده از اشکال گیاهیتجریدی و هندسی، عامل این اتفاق بوده است.
نقوش اسلیمی، ملهم از شکل شاخههای و برگهای گیاهی هستندو البته قبل از اسلام نیز نقوش برگرفته از شکل گیاهان را داشتهایم،ولی در صفحات قرآن با هدف و نیتی که مذهب داشته است، که اززینتی خلق کند که در شأن کلام خداوند باشد و معنویت شایسته آنرا تداعی کند که این هدف طبعا قبل از اسلام وجود نداشته است و تاعهد سلجوقیان این هنر به درجهای رفیع از تکامل بصری رسید ودر دورههای تیموری و صفوی هم که تمام زمینههای مربوط بهکتابت از جمله تذهیب در حد اعلای بالندگی و اوج تکاملی خودبودهاند.
تأثیرات صفحهآرایی در جذابیت و زیبایی بصریقرآنهای خطی چگونه بوده است؟ از مشاهده صفحهآرایی قرآنهای خطی، با قاطعیت میتواندریافت، که مانند امروز و روشی که طراحان گرافیک معاصر درصفحهآرایی باید به کار گیرند، طراح با دو صفحه مقابل یکدیگر،مانند یک تابلو واحد رفتار میکرده و تصمیمات حسی و تجربی اوبراساس مشاهده همزمان دو صفحه چپ و راست قرآن بوده است وطراح و مذهب و خوشنویس، همه در تلاش بودهاند که بین هر دوصفحه مقابل یکدیگر قرآن، روابط بصری موزونی برقرار باشد."