خلاصه ماشینی:
نگاهی به ویژگیهای«باد و باران»خالی از لطف نیست: اگر چه تلخیهای«تلخستان»(نشر 1358 که سرودههای دوران پیش از انقلاب اسلایم بود)از اشعار مجموعهء«در غریو باد و باران»هنوز رخت بر نبسته،ولی طراواتها و طربناکیهایی را در لابهلای تلخیهای این مجموعه میتوان جست و جو کرد: باد سحر،به زمزمه،گلهای باغ را بر آسمان روشن شب،میپراکنید (قطعهء واقعه) دگر به دلنوازی،دَرِ آشتی گشودی، دگرم به مهربانی،تو همان شدی که بودی (غزل آشتی) لبخند شیرینت ای گل،همزد شعر تر من صد صبح خندان فرو ریخت،بر جان ناباوار من (غزل باغ نیلوفر) گفتنی است که در طربناکترین شعرهای درودیان-که شاید بارزترین آن همین غزل«باغ نیلوفر»باشد-اگر از«لبخند»،«صبح خندان»،«دریای سرّ و سرود»،«امواج رنگین نور»و برخاستن و شوری به پا کردن سخن میگوید،ولی بافت کلام و حتّی وزن و بحری که ناخواسته وارد شعر شده یا برگزیده شده، غباری از غم را بر ذهن و زبان و اندیشهء مخاطب یا خواننده میافشاند،چنان که در مقطع همین عزل،از مرگ و خاکستر سخن میگوید: عشقت چنان سوخت جانم،کز بعد مرگم سرایند بوی تو،بوی تو دارد*ذرّات خاکستر من نمونهء دیگر از اشعار طربناک-که تصادفا از وزن و بحری مطنطن نیز برخوردار است-غزل«قصر جادو» است،که اگر چه بر«طرحی نو در انداختن»و آراستن جهان و«شیپور نیلوفر»زدن تأکید میکند،با این همه با صراحت،تلخی را میسراید: تو هزار آوای خوشخوانی جهان تلخ را ناله بس کن،نغمهء شیرین چون شکّر بزن نکتهء دیگر در کلام در کلام درودیان،مهارت و تسلط وی بر زبان است.