خلاصه ماشینی:
"در فرایند استفاده از الگوی اعتباربخشب در نظامهای دانشگاهی امریکا میتوان دو مرحلهء متمایز را ملاحظه کرد:الف)ارزیابی اولیهء دانشگاه متقاضی ارزیابی به وسیلهء خود اعضای هیأت علمی و ب)بازدید (به تصویر صفحه مراجعه شود) *از نظر یونسکو،کیفیت در آموزش عالی مفهومی چند بعدی است که به میزان زیاد وضعیت محیطی(زمینه) نظام دانشگاهی،مأموریت یا شرایط و استانداردهای رشتهء دانشگاهی بستگی دارد.
عواملی که در این الگو مورد نظر قرار میگیرد عبارت است از الف)هدفهای گروه *برای ارزیابی کیفیت نظامهای دانشگاهی، میتوان از الگوی اعتبار بخشی استفاده کرده و با محاسبهء امتیازهای بهدست آمده برای هر نظام دانشگاهی، رتبهای ویژه،از نظر کیفیت،برای آن مشخص کرد.
درالگوی اعتبار بخشی آموزش عالی در کرهء جنوبی برای ارزیابی دورهء کارشناشی،وزن هر یک از استانداردهای مربوط به عوامل مورد نظر به این ترتیب بوده است:الف)برنامهء درسی 23 درصد، ب)تسهیلات و تجهیزات 21 درصد،ج)دانشجویان 18 درصد،د) هیأت علمی 16 درصد،هـ)هدفهای گروه آموزشی 12 درصد و امور مالی و اداری 10 درصد.
برای این منظور پیشنهاد میشود که گامهای زیر برداشته شود: گام اول: 1-تشکیل کمیته ملی ارزیابی درونی دانشگاهی در یکی از رشتههای آموزش عالی؛ 2-توافق دربارهء عوامل و اجزای مورد نظر برای ارزیابی درونی گروهای آموزشی در رشته یادشده؛ 3-تدوین ابزار و وسایل مورد نظر برای اندازهگیری عوامل مورد ارزیابی؛ 4-اجرای ارزیابی درونی منتخبی از گروههای آموزشی؛ 5-بررسی اولیهء گزراش ارزیابی درونی گروههای آموزشی از سوی کمیتهء ملی ارزیابی؛ گام دوم: 6-اعزام هیأتهای بازدید کننده برای ارزیابی نتایج حاصل از تجربه ارزیابی درونی در گروههای آموزشی منتخب؛ 7-اجرای ارزیابی برونی در برخی از دانشگاههای پیشکسوت کشور؛ 8-تدوین گزارش ارزیابی برونی از سوی هیأتهای بازدید کننده و عرضهء ان به کمیتهء ملی ارزیابی؛ 9-بررسی گزارش ارزیابی برونی از سوی کمیتهء ملی ارزیابی و رتبهبندی گروههای آموزشی؛ 10-شناسایی گروههای آموزشی«نسبتا رضایتبخش»و«بالاتر» و پیشنهاد بازخورد مناسب به گروههای آموزشی قویتر؛ 11-تدوین پیشنهادهای سازنده برای تقویت کیفیت گروههای آموزشی کمتر رضایتبخش؛ 12-تدوین پیشنهاد سازوکار لازم برای نهادیهکردن ارزیابی در آموزش عالی کشور."