Skip to main content
فهرست مقالات

جادوی شعر گذشتگان

نویسنده:

(4 صفحه - از 14 تا 17)

کلید واژه های ماشینی : شعر، هنری، شئ، شاعر، خیام، زیبایی، رباعیات، صدق، یوگاناندا، کیتس

خلاصه ماشینی:

"اما آنچه منتقدان ادبی را به فکر فرو برده این استکه با وجود این همه اختلاف بنیادی میان شعر گذشته وامروز چگونه است که از شعر شاعران گذشته لذتمی‌بریم،به آنها استناد می‌کنیم و سطرهایی از آنها رازینت بخش نوشته‌های خود می‌سازیم؟ این پرسشی است که برخی منتقدان تلاش کرده‌اندپاسخی برای آن پیدا کنند. به همین دلیل سخن از صدق و کذب زیبایی سخنبی‌معنایی است مگر آن که منظور از صدق،وجودزیبایی و از کذب،عدم وجود آن در شئ هنری باشد که در این صورت صدق و کذب به معنای منقول و مجازیآن به کار رفته‌اند. ایندیدگاه اتمیستی نسبت به شئ هنری است کهبحث‌های معنایی و محتوایی دربارۀ شعر را با خود شعراشتباه می‌گیرد و کار را در محدودۀ این نظام اخلاقی یاآن نظام ایدئولوژیک به نفی حافظ و مولوی و سعدیمی‌کشاند. در هر شعر آنچه بایدحساب آن اول روشن شود این است که در آن کلامتوانسته است تا حد شیئی هنری ارتقا پیدا کند و از ابزارانتقال معنای صرف بودن درگذرد یا نه. در این روایت تنها در همان توصیف فرار دزد پیش از صبحگاه چندان هنر به کار رفته که نثر را به شیئیهنری تبدیل کرده است:تا روز روشن شد آن تاریکمبلغی رفته بود. (ص 17)اما چرا باید خیام،افکار عرفانی-مذهبی خود را بهقدری نهفته بیان کند که نه فقط کسی متوجه آنها نشودکه دریافتی خلاف قصد و نیست خیام از آن داشته باشد!وحتی خیام را به خاطر آنها مورد اذیت و آزار هم قرار دهد!در این صورت آیا اصلا بهتر نبود که خیام رباعی‌اینمی‌سرود!"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.