خلاصه ماشینی:
به دیگر سخن اومیخواهد بگوید که متخصصین متعدد ما،نیازمندبازشناسی تاریخ و فرهنگ خود از خلال ادبیات هستند،و شناخت ادبیات ما نیز از تحول تاریخی ما جدا نیست.
نویسنده نیز این را میداند،امااو به دلیل همبسته بودن ادبیات ما با دیگر جنبههایفرهنگی مان،چنین جستاری را آغازیده است.
2نویسنده ادیب است،اما کوشیده با تکیه برجامعه نگری تاریخی،به نقد ادبیات بنشیند،و نقدادبیات برای وی بهانهای بوده تا به نقد فرهنگ ایرانیانبپردازد.
نوشتار حاضر نمیخواهد بگویدکه شعر یا عرفان چرا در فرهنگ ما وجود دارد،بلکهمیکوشد این پرسش را بیاغازد که چرا اینهمه فرهنگما تابع سخن موزون و آهنگین شده است.
این امر،اگر در اینجهت و وابسته بدین هدف محدود بماند،خوب است،منتها مشکل آنجاست که فشارها و نقادیها شرایطیرا رقم زنند که او نیز ناهشیارانه،چون قوم ایرنی،به کنجفردیت بخزد و چون مکانیزمی برای پناه جستن دارد،بدان روی آورد و غم خویش با خود گوید وناهشیاریهای ژرفای درون در خلوت آهنگین سخنباز گشاید،و دفتر دوم سیمرغ در جستجوی قاف،دیوانیگسترده شود،و چه رنجی از این برتر.
محمد رضا شعیری قاف گمشده در انتظار سیمرغ خردا 5نویسنده با تکیه بر سیر ادب پارسی و با توجه به دوقرن سکوت و نوزایی فرهنگی نا موفق ادبی،از ذبحشرعی عقلانیت در مسلخ خلافت،و سپس گسترش آندر فرهنگ ایرانی سخن میگوید.
اما آنها که نیازمندند به شکلدقیق تری در ادبیات فارسی و دورههای آن اندیشهکنند،دورههای سه گانه مطرح شده را نیز بخوانند وسپس به عجایب باز گردند،چه،دو درخت یاد شده،درخت پیشینههای ماست که بار نخست بریده بریدهشد،اما به برنده مهلت نداد،اما بار دوم،زورمندان شیوۀخود عوض کردند،و کوشیدن آن را بسوزانند.
البته عدهای ممکن است بگویند ما میتوانیممبنای حرکت خود را شعر درمانی قرار دهیم،چرانویسنده بر شعر چنین تاخته.