خلاصه ماشینی:
«کیان»معلمی که از سوی ادارۀ استان به سالیانسفلا فرستاده شده است،در نگاه اول تفاوت چندانی بایک معلم روستایی دیگر ندارد-گیریم کمی نیزروشنفکر است-مدرسه و سالیان سفلانیز با کمی ایهام،چونان تمامی روستاهای دور افتادۀ ایران مینمایند،امابا پیش رفتن در داستان و شنیدن نام شهرهایی چونبدخش و چاپی،دریایی به نام پودیک،رشته کوههاییبه نام آندیا و جلگههایی با نامهای سغدیان،ماننا راغا،نسایه و...
نویسنده با استفاده از این نامها و توصیفاتی که ازهر یک ارائه میدهد،سرزمینی خصوصی برای خویشآفریده است،سرزمینی که ایران نیست ولی بیش از خودآن نشانگر ویژگیهای کشور ایران است.
آن قدر تعبیرهای گوناگون از یک شخصیتواحد ارائه داده میشود که سرانجام ما نیز همچون کیاننمیدانیم کدام یک را باور کنیم!به این ترتیب هر سئوالی که در داستان پاسخ دادهمیشود،سئوالهای بیشتری را پیش میآورد،هر گامیبه جلو،به مثابه چند گام به عقب است و تعلیق و ایهام،نیروهایی هستند که بر سرتاسر این متن مسلطاند.
نویسنده برای پدید آوردن این ساختار منشوروار،ازتکنیکهای متنوعی استفاده کرده است که در اینجاتنها به برخی از آنها به طور مختصر اشاره میکنیم: کنیکها (1)مهمترین تمهیدی که در طراحی رمان شهریکه...
کارکرد عمدۀ این تمهیددر آن است که موقعیت راوی و موقعیت کیان را بهیکدیگر نزدیک میکند.
»این تمهید نیز باعث درهم آمیختن موقعیت راویبا کیان میشود و چشماندازهای گستردهتری برای متن(به تصویر صفحه مراجعه شود)شهری که زیر درختان سدر مردخسرو حمزوی انتشارات روشنگران،چاپ اول،تهران،1379 فراهم میآورد.
احتمالا قصد نویسنده از انتخاب چنین زبانی آنبوده که موقعیت راوی و کیان را-چنانکه در جاهایدیگر موفق به انجام آن شده است-به هم نزدیک کند.
اما این تمهید نتیجۀ آن شده است-به هم نزدیک کند.